Сайт учителя информатики и технологии Близниченко А.В. Четверг, 09.05.2024, 12:41
Вы вошли как Гость | Группа "Гости"Приветствую Вас Гость | RSS
Главная | | Мой профиль | Регистрация | Выход | Вход
» Меню сайта

» Форма входа

» Категории раздела
ученики [21]
домашние и творческие задания
учителя [91]
материалы для учителей информатики

» Календарь
«  Май 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Главная » 2014 » Май » 22 » Зробити опис рушників
19:52
Зробити опис рушників

11а

12

весільний

Родинний  або дівочий

На Полтавщині рушники виконувались виключно червоним кольором

на старих полтавських, київських,

чернігівських рушниках багатство червоного кольору

 

Сама прямокутна

форма полотна, що відрізається від сувою для рушника, становить другий рівень святості.

Прямокутник, так само як і квадрат, ромб, коло - належить до сакральних геометричних фігур.

До п’ятого рівня святості можна віднести білий колір полотна. Процес вибілювання

полотна, котрий проходить на відкритому просторі в природі, являє собою магічний процес.

 

Найкращі нитки для вишивання – шовкові. Тому що ниточка складається з

павутинок кокона шовкопряда, котрі є завдовжки 2 км. Це означає, що волокна, котрі

складають нитку, цілі по всій довжині. Наступними за цінністю є нитки вовняні. Вони, як і

шовк, тваринного походження, мають білкову природу. За вовняними йдуть нитки лляні та

конопляні, що складаються з луб’яних волокон. “А найгірші нитки з вати (бавовняні), бо це –

пух”. Шовкові вишивальні нитки, як і тканини, дуже цінувалися, оскільки були привізними.

Вживалися виключно для виконання найдорожчих речей. Вовняні нитки для вишивання

найбільше використовувалися на Правобережній Україні – Поділлі, Буковині, Бессарабії,

Карпатському районі. Це територія Карпато-Балканської культури, яка асимілювала в себе все

найкраще, що було в землеробських культурах, втому числі і Трипільській цивілізації.

Найпоширенішу групу становлять рушники,

вишиті виключно червоними нитками. Таке вишиття характерно для Полтавщини,

Київщини, Чернігівщини, Слобожанщини, Полісся. Він випромінює енергію, і через те використовується у весільних рушниках. Йогофункція як сильного імпульсу у весільній ініціації і, разом з тим, кольору, що захищає, простонеперевершена.

 

П’ятірка також зустрічається часто, особливо в давніх зображеннях Древа Життя з 5

квіток. Очевидно це співвідноситься з Древом нашої п’ятої арійської цивілізації. Число 5 – це

число Людини як в окультній традиції Сходу так і Заходу. Пряма пентаграма символізує Дух

(вершина п’ятипроменевої зірки) і його Владу над чотирма стихіями Нерідко зображуються в

композиціях геометричних та й рослинних орнаментів поодинокі п’ятидільні мотиви з

квадратиків. Конструкція з 5 ромбів, яка має назву “геральдичний вузол” складає основу

багатьох геометричних орнаментів.

Сім– число, що повсюдно зустрічається у природі і належить до ряду Священних

Чисел. Всі світи видимі і невидимі проявляють себе як семиричні. Дуже часто Древо

зображують з сімома гілками, часто в супроводі семикутних зірок (зірок магів, астрологів). Це

сім кольорів і сім нот музики. Це сім основних духовних центрів, або чакр, в людини, які теж

співвідносяться з кольорами та нотами. Сім – це число таємниці. В усіх народів число сім

надзвичайно поважалось, оскільки воно лежить в основі всієї еволюції.

Вісімка, як і шістка, символізує злиття, проникнення двох світів – духовного і

матеріального. В рушниках з Древом досить часто зображуються восьмипелюсткові квітки.

Але найчастіше вісімка проявляється в геометричних орнаментах у вигляді восьмикутної зірки

(народна назва “повна рожа”, або “рожа”). Ця зірка зустрічається досить часто в подільських

рушниках, і ще частіше у орнаментах сорочок, як чоловічих так і жіночих по всій Україні.

Вісімка символізує космічну гармонію, рівновагу всіх речей.

 

Дванадцять – це знаменита дюжина, одне із Священних Чисел, досконале число,

символ закінченості. Впершу чергу це – 12 космічних законів буття, а також 12 знаків Зодіаку,

12 місяців у році, 12 годин дня і ночі, 12 апостолів та ін. У семантиці Дерева Життя це число

зустрічається також поряд з іншими. Наприклад, на “черницьких” рушниках 12-пелюсткова

квітка часто вишивається насередині стовбура Дерева.

Подільські рушники виділяються технікою виконання і кольоровим строєм. Вишиті вони червоними, жовтими, синіми, зеленими, чорними вовняними нитками, що лягають рельєфними опуклими рядами, утворюючи виразні, сповнені спокійного ритму композиції.

Найцікавіші з них створювали в селах Томашпільського, Крижопільського районів і особливо в селі Клембівка. Вони невеликі за розміром, кінці оздоблені горизонтальними, вертикальними або скісними паралельними смугами рослинного чи геометричного орнаменту. на Дніпропетровщині —червоний, зелений і жовтий

 

Сама прямокутна

форма полотна, що відрізається від сувою для рушника, становить другий рівень святості.

Прямокутник, так само як і квадрат, ромб, коло - належить до сакральних геометричних фігур.

До п’ятого рівня святості можна віднести білий колір полотна. Процес вибілювання

полотна, котрий проходить на відкритому просторі в природі, являє собою магічний процес.

 

Найкращі нитки для вишивання – шовкові. Тому що ниточка складається з

павутинок кокона шовкопряда, котрі є завдовжки 2 км. Це означає, що волокна, котрі

складають нитку, цілі по всій довжині. Наступними за цінністю є нитки вовняні. Вони, як і

шовк, тваринного походження, мають білкову природу. За вовняними йдуть нитки лляні та

конопляні, що складаються з луб’яних волокон. “А найгірші нитки з вати (бавовняні), бо це –

пух”. Шовкові вишивальні нитки, як і тканини, дуже цінувалися, оскільки були привізними.

Вживалися виключно для виконання найдорожчих речей. Вовняні нитки для вишивання

найбільше використовувалися на Правобережній Україні – Поділлі, Буковині, Бессарабії,

Карпатському районі. Це територія Карпато-Балканської культури, яка асимілювала в себе все

найкраще, що було в землеробських культурах, втому числі і Трипільській цивілізації.

Найпоширенішу групу становлять рушники,

вишиті виключно червоними нитками. Таке вишиття характерно для Полтавщини,

Київщини, Чернігівщини, Слобожанщини, Полісся. Він випромінює енергію, і через те використовується у весільних рушниках. Йогофункція як сильного імпульсу у весільній ініціації і, разом з тим, кольору, що захищає, простонеперевершена.

 

Червоно-синя гама символізує ніби поєднання активного гарячого чоловічого червоногокольору з пасивним холодним жіночим синім.

Окремо у вишитті рушників стоїть жовтий колір. Суцільно ним рушники не

вишивали, але як компонент, він досить символічно, а за естетикою - виразно поєднується зіншими кольорами. Жовтий з синім - прадавнє поєднання кольорів, що стало для українцівсимволом державності. Але окрім поверхневої символіки про жито і пшеницю заслуговує наувагу, як на мою думку, більш давнє окультне тлумачення жовтого, як небесного вогню –

Сонця, Небесного Царства і синього, блакитного - як води, потойбіччя.

поліхромні вишиті рушники

здавна були характерними для Правобережної України, зокрема Поділля.

 

Одиниця виражається найчастіше у центральному мотиві, чи сюжеті, до яких належать- Дерево Життя, восьмикутна Зоря, чи восьмидільний мотив. Символіка їх зводиться дозображення Єдиного Творця. Одиниця – це Сонце, центр, який зв’язує все воєдино. Одиницяє основою всього життя, всіх чисел.

Двійка позначає світ полярних форм, дуальність, у східній традиції - інь і ян. В

геометричних орнаментах основу найчастіше складає кадуцей – подвійна спіраль, одна ниткаякої символізує еволюцію (прогрес), а друга інволюцію (регрес). Сюди ж належить і двобічнасиметрія Древа, пара птахів обабіч нього, парні мотиви по обидва боки Древа. Також наплечових полтавських рушниках на кінцях вишивається по два деревця – символ

подружнього єднання. Дуальність проявляється і в двох кінцях рушника, які маютьрізнойменний енергетичний потенціал.

 

Четвірка, Священна Тетрада, найчастіше постає в геометричних мотивах квадрата,

ромба, перехрещеного ромба. Компонування подільських рушників досить часто передбачає

два яруси по два мотиви, мотив вікна з чотирьох квадратів. Священна Тетрада – це чотириформотворчі стихії, про які ми згадували вище – Вогонь, Повітря, Земля і Вода. Все живе, щоми можемо бачити на фізичному плані, є результат їхньої роботи, матеріалізації ідеї Творця. Тому більшість геометричних узорівскладається з чотирикутників, оскільки вони

відображають матрицю творення, втілення ідеї на матеріальному плані.

 

Дев’ять– число повної досконалості, в ньому містяться всі числа від 1 до 9. Це

трикутник трьох (тричі по три) – повний образ всіх світів. Це число посвячення в таємниці

життя, смерті і переродження. Це число високої мислительної і духовної активності. Число

високої свідомості Христа, до якої прагне все людство.

Дванадцять – це знаменита дюжина, одне із Священних Чисел, досконале число,

символ закінченості. Впершу чергу це – 12 космічних законів буття, а також 12 знаків Зодіаку,

12 місяців у році, 12 годин дня і ночі, 12 апостолів та ін. У семантиці Дерева Життя це число

зустрічається також поряд з іншими. Наприклад, на “черницьких” рушниках 12-пелюсткова

квітка часто вишивається насередині стовбура Дерева.

Дерево життя-наймогутніший сакральний символ, використання якого у весільній вишивці несе дуже сильне смислове навантаження. Значення його в тому, що все живе у світі - це частина великої нерозривної системи буття. Структура Дерева Життя відображає уявлення наших пращурів про світобудову. Крона дерева - це світ богів, стовбур - сьогочасний матеріальний світ, а коріння - підземний потойбічний світ. Інколи світ потойбічний відділяють горизонтальною лінією.. Три поверхи - священна трійця, щасливе спокійне сімейне життя, чотири - реалізація ідей, добробут і статок родини, п'ять - втілення творчих задумів, духовні цінності, шість - єднання з Богом, духовна і фізична досконалість, сім - приєднання до невидимих світів, таємниць всесвіту. При всій своїй силі Дерево Життя виростає з маленького горщика - минулого життя, основи світотворення.

Дерево зазвичай починається з великої квітки - сонця потойбічного, і завершується також великою квіткою - сонцем Творця. Їх можна вишивати різними за будовою і візерунком, але однаковими за розміром.

Ці основні квітки також символічно поєднують в собі сонячну батьківську та вологу материнську енергії. І сонце, і життєдайна вода однаково важливі для розвитку Райського Дерева.

Дерево прикрашають квітами, жолудями, бруньками, пташками. Квіти можуть символізувати красу і молодість, жолуді - сімейне щастя, виноградна лоза з гронами - сімейний добробут.

восьмикутної зірки (“повної рожі”) – одного

з найпопулярніших геометричних мотивів в українському шитві. У багатьох культурах Світу

цей символ означає Бога, Сонце, Зірку, Рік. Згадаймо українську колядницьку зорю.

Популярність цього знаку пояснюється тим, що зірка-октаедрон є моделлю побудови

енергетичного поля навколо кожного живого і “неживого” організму. Запліднена яйцеклітина

(зигота) у всіх організмів, в тому числі і людини, поділившись тричі, має 8 клітин. Ці 8 клітин

надалі задають напрямок 8 енергетичним потокам, що будують майбутнє тіло фізичне та й

тонкі, духовні тіла також.

Вода - друга стихія, що утворила земне життя. Втілює вологу материнську енергію. Знак води нагадує згорнуту змію або хвилясту лінію.

Земля - символ плодючості, щедро засіяної землі, зображений у вигляді ромбів.

Ці знаки, що дійшли до нас з глибокої минувшини - Сонце, Вода і Земля - складають життєдайну трійцю. Вони є неподільними в орнаментах української вишивки.

Лілея (крин) – популярна квітка в рушниках з Деревом Життя. Вона найчастіше вінчає

угорі Дерево, як Вогонь Життя (характерна ознака “черницьких” рушників з Черкащини). Як

троянда (рожа) є символом повнокровного земного життя, так лілея є символом духовного

життя, його чистоти, досконалості. Тому дуже багато символів лілеї ми знаходимо в

орнаментах інших народів, в їхній геральдиці. Лілея досить часто вживається в іконописі та

церковній скульптурі західного християнського світу. Вживання лілеї у вишитті свідчить ще

раз про те, що рушник – річ, яка не тільки матеріальна, а й високо духовна.

Вишивка доповнюється безконечником, що вишивається по краю рушника. Зображені на  ньому листя та плоди дуба, хмелю, винограду символізують чоловічий початок, квіти та  ягоди - жіночий. Основна вимога - безперервність орнаменту з кінця в кінець, щоб не переривалась життєва дорога молодят.

В'юнок по краю усього рушника означає дівочу любов та вірність. Хвилеподібні лінії  оздоблення - рівновага і лад у житті. Горизонтальні лінії  візерунка можуть бути лише під горщиком, але не згори, щоб не закривати потік Божого благословення. До того ж лінія візерунка над Деревом перешкоджає його розвитку.

 

 

Птахи-жар-птаха, що несе в собі сонячну енергію. Ця поважна пташка уособлює сімейне щастя та благополуччя

Сонце - потужний сакральний символ. Уособлює вогненну батьківську енергію, а для пращурів - знак священного вогню. Сонце зображають у вигляді восьмикінечної розетки чи зірки, що вже сама по собі містить величезний енергетичний заряд, а також у вигляді свастик, ромбів з променями, хрестів у колі.

 

 

Квіти і птахи втілюють основні сімейні цінності - взаємне кохання, вірність, сімейне гніздо, дітей, тому на них краще не ставати ногами.

Птахи - це посланці Божого Духу, душі, що оберігають родину. Птахи обов'язково мають сидіти на дереві, так як птахи біля дерева символізують померлі душі й можуть накликати ранню смерть.

Виноград - символ таїнства створення нової сім'ї. Вишивається на родинних рушниках. Життєдайність винограду означає плодючість роду.

Земля - символ плодючості, щедро засіяної землі, зображений у вигляді ромбів.

Соловей та зозуля - вишиваються на дівочих рушниках. Нерідко їх саджають на гілки калини, що символізує продовження роду.

 

Зірки - символ уявлення про структуру космосу. У вишивці вони не розкидані хаотично, а зібрані у геометричний орнамент впорядковано і гармонійно, як Всесвіт. І знов-таки цим візерунком щедро прикрашають вишивку як зернами, що дадуть нові й нові паростки.

 

Троянда або ружа - улюблена квітка українців. Її вишивають на сорочках і рушниках багатьох регіонів України. Хтось вважає мотив троянди не дуже давнім, а деякі дослідники навіть стверджують, що дане зображення було запозичене.

 

Категория: учителя | Просмотров: 968 | Добавил: asya | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
» Архив записей

» Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 46

» Статистика
ученики [21]
домашние и творческие задания
учителя [91]
материалы для учителей информатики


Copyright MyCorp © 2024