Сайт учителя информатики и технологии Близниченко А.В. Четверг, 09.05.2024, 21:32
Вы вошли как Гость | Группа "Гости"Приветствую Вас Гость | RSS
Главная | | Мой профиль | Регистрация | Выход | Вход
» Меню сайта

» Форма входа

» Категории раздела
ученики [21]
домашние и творческие задания
учителя [91]
материалы для учителей информатики

» Календарь
«  Сентябрь 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Главная » 2013 » Сентябрь » 10 » ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ КООПЕРАТИВНОГО НАВЧАННЯ
20:46
ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ КООПЕРАТИВНОГО НАВЧАННЯ

Парна і групова робота організовується як на уроках засвоєння. так і на уроках застосування знань, умінь та навичок. Це може відбуватися одразу ж після викладу викладачем нового матеріалу, на початку нового заняття замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або бути частиною повторювально-узагальнюючого заняття. Робота в парах (Один проти одного, один - вдвох - всі разом, "Думати, працювати в парі, обмінятися думками”) Технологія особливо ефективна на початкових етапах навчання студенти в роботі у малих групах. Її можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань тощо. За умов парної роботи всі діти в групі отримують рідкісну за традиційним навчанням можливість говорити, висловлюватись. Робота в парах дає студентам час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед групою. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію. Використання такого виду співпраці сприяє тому, що студенти не можуть ухилитися від виконання завдання. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують великої затрати часу. Серед них можна назвати такі: · Обговорити короткий текст, завдання, письмовий документ. · Узяти інтерв’ю і визначити ставлення партнера до заданого читання, лекції, відео чи іншої навчальної діяльності. · Зробити критичний аналіз чи редагування письмової роботи один одного. · Сформулювати підсумок заняття чи серії уроків з теми. · Розробити разом питання до викладача або до інших студентів. · Проаналізувати разом проблему, вправу чи експеримент. · Протестувати та оцінити один одного. · Дати відповіді на запитання викладача. · Порівняти записи, зроблені в групі. Як організувати роботу 1. Запропонуйте студентам завдання, поставте запитання для невеличкої дискусії чи аналізу гіпотетичної ситуації. Після пояснення питання або фактів, наведених у завданні, дайте їм 1-2 хвилини для продумування можливих відповідей або рішень індивідуально. 2. Об’єднайте студентів у пари, визначте, хто з них буде висловлюватись першим, і попросіть обговорити свої ідеї один з одним. Краще відразу визначити час на висловлення кожного в парі і спільне обговорення. Це допомагає звикнути до чіткої організації роботи в парах. Вони мають досягти згоди (консенсусу) щодо відповіді або рішення. 3. По закінченні часу на обговорення кожна пара представляє результати роботи, обмінюється своїми ідеями та аргументами з усіма групами. За потребою це може бути початком дискусії або іншої пізнавальної діяльності. Метод простий у використанні, можна використати на будь-якому етапі уроку, ефективний навіть при мінімальному проміжку часу, відведеному на його застосування. У слабкому класі можна скористатися для вивчення правила (твердження): повернулися обличчям один до одного, прочитали правило вголос по черзі, а тоді переповіли один одному. Або ж для закріплення навичок та умінь учнів: в темі «Квадратні рівняння» на уроці розв'язування квадратних рівнянь після пояснення вчителя (розв'язаного ним на дошці рівняння) кожній парі пропонується розв'язати однакове для всіх рівняння. Пара, що виконала першою, звітує біля дошки. Тоді кожній парі пропонується розв'язати інше рівняння за відведений час (3 хв.). Кожна пара звітує, роблячи короткий запис на дошці. Два - чотири - всі разом Ще один варіант кооперативного навчання, що є похідним від парної роботи, ефективний для розвитку навичок спілкування в групі, вмінь переконувати та вести дискусію. Як організувати роботу 1. Поставте студентам запитання для обговорення, дискусії або аналізу гіпотетичної ситуації. Після пояснення питання або фактів, наведених у ситуації, дайте їм 1-2 хвилини для продумування можливих відповідей або рішень індивідуально. 2. Об’єднайте студентів у пари і попросіть обговорити свої ідеї один з одним. Визначте час на висловлення кожного в парі і спільне обговорення. Попередьте, що пари обов’язково мають дійти згоди (консенсусу) щодо відповіді або рішення. 3. Об’єднайте пари в четвірки і попросіть обговорити попередньо досягненні рішення щодо поставленої проблеми. Як і в парах, прийняття спільного рішення обов’язкове. 4. Залежно від кількості студентів у групі можна об’єднати четвірки в більші групи чи перейти до колективного обговорення проблеми. Карусель Цей варіант кооперативного навчання найбільш ефективний для одночасного включення всіх учасників в активну роботу з різними партнерами зі спілкування для обговорення дискусійних питань. Ця технологія застосовується: ·для обговорення будь-якої гострої проблеми з діаметрально протилежних позицій; ·для збирання інформації з якої-небудь теми; ·для інтенсивної перевірки обсягу й глибини наявних знань (наприклад, термінів); ·для розвитку вмінь аргументувати власну позицію. Як організувати роботу 1. Розставте стільці для студентів у два кола. 2. Студенти, що сидять у внутрішньому колі, розташовані спиною до центру, а в зовнішньому - обличчям. Таким чином, кожен сидить навпроти іншого. 3. Внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє - рухливе: за сигналом ведучого всі його учасники пересуваються на один стілець вправо і опиняються перед новим партнером. Мета - пройти все коло, виконуючи поставлене завдання. У першому варіанті організації такої діяльності учасники внутрішнього кола є прихильниками однієї точки зору, а зовнішнього - протилежної. Спочатку йде обмін точками зору у перших парах, подаються необхідні відомості (аргументи, оригінальний поворот проблеми тощо). Студенти фіксують у себе в записничках усе, що подає протилежна сторона. За сигналом ведучого відбувається зміна партнерів, дискусія продовжується, однак студенти намагаються підібрати нові контраргументи. До кінця кола студенти, як правило, уже відточують свою систему аргументів, а також здобувають досвід спілкування з різними партнерами. У другому варіанті використання "Каруселі” кожен студент, який сидить у зовнішньому колі, має листок із конкретним питанням (темою) і під час переміщення збирає максимум інформації, аспектів, поглядів із зазначеної проблеми. Наприкінці відбувається заслуховування окремих відповідей, обговорення того, які питання виявилися особливо складними, продуктивними чи, навпаки, швидко вичерпалися і чому, як працювали партнери тощо. У цьому випадку застосування методу досягається узагальненням наявних в студентів знань, активізацією їх і перетворенням у загальногрупове надбання. У третьому варіанті застосування "Каруселі” студенти заздалегідь готують запитання або поняття й записують його на маленьких аркушах, а на звороті пишуть своє ім’я. Під час роботи партнери ставлять один одному запитання, і у разі правильної відповіді студент одержує від автора запитання цю картку. Наприкінці вправи підраховують кількість зароблених карток і визначається переможець. Цей метод можна використати для актуалізації опорних знань; зручний для перевірки знань слабшими учнями елементарних понять з даної теми. Парна кількість учнів в центрі класу утворює два круги - внутрішній нерухомий та зовнішній рухомий. Учні внутрішнього круга отримують аркуші паперу із записаним запитанням та відповіддю на нього. За поданим вчителем знаком учні внутрішнього кола зачитують запитання своєму партнеру, що стоїть навпроти. Відповідь звіряють із записаною, в разі її відсутності - зачитують. Робота в малих групах Роботу в групах варто використовувати для вирішення складних проблем, що потребують колективного розуму. Якщо витрачені зусилля й час не гарантують бажаного результату, краще вибрати парну роботу або будь-яку з наведених вище технологій для швидкої взаємодії. Використовуйте малі групи тільки в тих випадках, коли завдання вимагає спільної, а не індивідуальної роботи. Як організувати роботу 1. Переконайтеся, що студенти володіють знаннями та вміннями, необхідними для виконання завдання. Якщо робота виявиться надто складною для більшості студентів - вони не стануть докладати зусиль. 2. Об’єднуйте студентів у групи. Почніть із груп, що складаються з трьох студентів. П’ять чоловік - це оптимальна верхня межа для проведення обговорення в рамках малої групи. У процесі формування груп остерігайтеся навішування будь-яких "ярликів” на студентів. 3. Запропонуйте їм пересісти по групах. Переконайтеся в тому, що студенти сидять по колу - "пліч-о-пліч, один проти одного”. Усі члени групи повинні добре бачити один одного. 4. Повідомте (нагадайте) студентам про ролі, які вони повинні
розподілити між собою і виконувати під час групової роботи. · Спікер, головуючий (керівник групи): - зачитує завдання групі; - організовує порядок виконання; - пропонує учасникам групи висловитися по черзі; - заохочує групу до роботи; - підбиває підсумки роботи; - визначає доповідача. · Секретар: - веде записи результатів роботи групи; - записи веде коротко й розбірливо; - як член групи, повинен бути готовий висловити думки групи при підбитті підсумків чи допомогти доповідачу. Посередник: - стежить за часом; - заохочує групу до роботи. Доповідач: - чітко висловлює думку групи; - доповідає про результати роботи групи. 5. Будьте уважні до питань внутрішньогрупового керування. Якщо один з студентів повинен відзвітувати перед групою про роботу групи, забезпечте справедливий вибір доповідача. 6. Дайте кожній групі конкретне завдання й інструкцію (правила) щодо організації групової роботи. Намагайтеся зробити свої інструкції максимально чіткими. Малоймовірно, що група зможе сприйняти більш як одну чи дві, навіть дуже чіткі, інструкції за один раз. 7. Стежте за часом. Дайте групам досить часу на виконання завдання. Подумайте, чим зайняти групи, які справляться із завданням раніше за інших. 8. Подумайте про те, як ваш метод заохочення (оцінки) впливає на застосування методу роботи в малих групах. Забезпечте нагороди за групові зусилля. 9. Будьте готові до підвищеного шуму, характерного для методу спільного навчання. 10. Під час роботи груп обійдіть їх, запропонувавши допомогу. Зупинившись біля визначеної групи, не відволікайте увагу на себе. Подумайте про свою роль у подібній ситуації. 11. Запропонуйте групам подати результати роботи. 12. Запитайте студентів, чи була проведена робота корисною і чого вони навчилися. Використайте їхні ідеї наступного разу. 13. Прокоментуйте роботу груп з точки зору її навчальних результатів та питань організації процедури групової діяльності. Приблизно таким чином ви маєте організовувати роботу в групах доти, доки вона стане звичною для студентів. Важливими моментами групової роботи є опрацювання змісту і подання групами результатів колективної діяльності. Залежно від змісту та мети навчання можливі різні варіанти організації роботи груп. 1. "Діалог”. Суть його полягає в спільному пошуку групами узгодженого рішення. Це знаходить своє відображення у кінцевому тексті, переліку ознак, схемі тощо. Діалог виключає протистояння, критику позиції тієї чи тієї групи. всю увагу зосереджено на сильних моментах у позиції інших. Групу об’єднується у 5-6 робочих груп і групу експертів з сильних студентів. Робочі групи отримують 5-10 хвилин для виконання завдання. Група експертів складає свій варіант виконання завдання, стежить за роботою груп і контролює час. По завершенні роботи представники від кожної робочої групи на дошці або на аркушах паперу роблять підсумковий запис. Потім, по черзі, надається слово одному доповідачеві від кожної групи. Експерти фіксують спільні погляди, а на завершення пропонують узагальнену відповідь на завдання. Групи обговорюють і доповнюють її. До зошитів занотовується кінцевий варіант. 2. "Синтез думок”. Дуже схожий за метою та початковою фазою на попередній варіант групової роботи. Але після об’єднання в групи і виконання завдання студенти не роблять записів на дошці, а передають свій варіант іншим групам, які доповнюють його своїми думками, підкреслюють те, з чим не погоджуються. Опрацьовані таким чином аркуші передаються експертам, які знову ж таки зіставляють написане з власним варіантом, роблять загальний звіт, котрий обговорює весь групу. 3. "Спільний проект”. Має таку саму мету та об’єднання в групи, що й діалог. Але завдання, які отримують групи, різного змісту та висвітлюють проблему з різних боків. По завершенні роботи кожна група звітує і записує на дошці певні положення. В результаті з відповідей представників груп складається спільний проект, який рецензується та доповнюється групою експертів. 4. "Пошук інформації”. Різновидом, прикладом роботи в малих групах є командний пошук інформації (зазвичай тієї, що доповнює раніше прочитану викладачем лекцію або матеріал попереднього заняття, домашнє завдання), а потім відповіді на запитання. Використовується для того, щоб оживити сухий, іноді нецікавий матеріал. Для груп розробляються запитання, відповіді на які можна знайти в різних джерелах інформації. До них можуть належати: · роздатковий матеріал; · документи; · підручники; · довідкові видання; · доступна інформація на комп’ютері; · артефакти (пам’ятки матеріальної культури); · прилади. Студенти об’єднуються в групи. Кожна група отримує запитання по темі заняття. Визначається час на пошук та аналіз інформації. Наприкінці заняття заслуховуються повідомлення від кожної групи, які потім повторюються і, можливо, розширюються всім групуом. Акваріум Ще один варіант кооперативного навчання, що є формою діяльності студентів у малих групах, ефективний для розвитку навичок спілкування в малій групі, вдосконалення вміння дискутувати та аргументувати свою думку. Може бути запропонований тільки за умови, що студенти вже мають добрі навички групової роботи. Як організувати роботу Учитель об’єднує студентів у групи по 4-6 осіб і пропонує їм ознайомитися із завданням. Одна з груп сідає в центр групи (або на початку середнього ряду в групі, де стоять парти). Це необхідно для того, щоб відокремити діючу групу від слухачів певною відстанню. Ця група отримує завдання для проведення групової дискусії, сформульоване приблизно так: - прочитайте завдання вголос; - обговоріть його в групі; - за 3-5 хвилин дійдіть спільного рішення або підсумуйте дискусію. Поки діюча група займає місце в центрі, викладач знайомить решту групи з завданням і нагадує правила дискусії у малих групах. Групі пропонується вголос протягом 3-5 хвилин обговорити можливі варіанти розв’язання проблемної ситуації. Студенти, що знаходяться у зовнішньому колі, слухають, не втручаючись у хід обговорення. По закінченні відведеного для дискусії часу група повертається на свої місця, а викладач ставить до групи такі запитання: - Чи погоджуєтесь ви з думкою групи? - Чи була ця думка достатньо аргументованою, доведеною? - Який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим? На таку бесіду відводиться не більше 2-3 хв. Після цього місце в "Акваріумі” займає інша група й обговорює наступну ситуацію. Використання методу розглянемо на прикладі уроку розв'язування вправ в темі «Тригонометричні формули». Клас об'єднано в три різнорівневі групи і відведено час (3-4 хв.) для повторення формул зв'язку між тригонометричними функціями одного аргументу, формул тригонометричних функцій суми і різниці кутів та формул тригонометричних функцій подвійних кутів. Після цього одна із груп запрошується до «акваріуму» - за відведену в центрі класу парту де вже підготовані великий аркуш паперу та фломастер. Групі слабших учнів завдання - відтворити формули на папері. Група сильніших учнів отримує завдання зі спрощення виразу на 3-4 кроки. Всі групи по черзі мають побувати в «акваріумі». Цим методом можна скористатися на уроці розв'язування задач в темі «Куля. Перерізи кулі» на етапі перевірки домашнього завдання. Кожній групі в «акваріумі» ставиться завдання розв'язати задачу (нескладну, схожу на задачу домашнього завдання, на 2-3 кроки).

Категория: учителя | Просмотров: 741 | Добавил: asya | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
» Архив записей

» Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 46

» Статистика
ученики [21]
домашние и творческие задания
учителя [91]
материалы для учителей информатики


Copyright MyCorp © 2024