Главная » Статьи » Уроки технологии » вышивка гладью |
Тема. Матеріали та інструменти для вишивання гладдю. Способи перенесення малюнка на тканину. Лічиль та вільна гладь. Види лічильної та вільної гладі
Мета. Ознайомити учнів з матеріалами та інструментами для виконання вишивки, способами перенесення малюнка на тканину,із регіональними особливостями оздоблення виробів із видами лічильної та вільної гладі, видами технікою їх виконання; навчити розрізняти види лічильної та вільної гладі, виконувати вправи на вишивання видами лічильної гладі; розвивати творчі здібності; виховувати шанобливе ставлення до традицій національної вишивки, старанність та охайність під час вишивання; формувати критичне мислення учениць. Інструменти і матеріали: демонстративний матеріал: фотографії старовинних вишиванок, ілюстрації із журналів із зразками вишивок; вишиті вироби; додаткова література; тканина, голки, нитки, ножиці; зразки узорів, інструкційні карти, таблиці. ТЗН: комп'ютер, цифровий проектор, мультимедійний екран. Об'єкти практичної діяльності: зразки узорів лічильної та вільної гладі.
Структура заняття І. Організаційний момент – 2 хв. ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь – 7 хв. ІІІ. Повідомлення теми й очікуваних навчальних результатів – 1 хв. IV. Сприйняття та набуття ученицями нових знань. 1. Регіональні особливості оздоблення виробів – 35 хв. 2. Види лічильної та вільної гладі. Техніка їх виконання – 5 хв. V. Осмислення учнями вивченого – 2 хв. VI. Формування вмінь і навичок. Практична робота – 30 хв. VII. Рефлексія результатів учениць – 6 хв. VIII. Підсумки заняття – 3 хв. ІХ. Домашнє завдання – 1 хв. Х. Прибирання робочих місць – 2 хв. ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь розгадати кросворд «Ручні шви». 1) Шов, яким обробляють краї виробів (крайовий) 2) Шов, яким обробляють петлі та вишивають (петельний) 3) Результат роботи голки з ниткою з використанням стібків (шов) 4) Найпоширеніший шов лічильної вишивки (хрестик) 5) Двосторонній шов для виконання ручної строчки й вишивки (стебловий) 6) Оксамитовий або хрестоподібний шов для оздоблення виробів (козлик) 7) Інакше цей шов називають «ланцюжок» (тамбурний).
3. Оголошення теми, мети та завдань уроку. А сьогодні ми з вами розглянемо: «Регіональні особливості оздоблення виробів. Види лічильної гладі та техніки їх виконання. Виконувати вправи на вишивання цими техніками». Очікуванні навчальні результати: 1. Знати регіональні особливості оздоблення виробів. 2. Знати види лічильної гладі. 3. Вміти розрізняти види лічильної гладі. 4. Вміти виконувати шви лічильної гладі за схемами відповідно технології. 5. Вміти застосовувати набуті вміння та навички на практиці. 6. Дотримуватись організації робочого місця, правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог під час виконання робіт. 4. Вивчення нового матеріалу.Материалы и инструменты. • Нитки • Пяльцы • Ткань • Ножницы • Наперсток • Игла с овальным большим ушком
Перебивання малюнка на тканину На вибрану картинку покладіть прозорий папір-кальку і перенесіть олівцем на неї малюнки. Потім кальку з малюнками приколіть шпильками на відстані 2-2.5 см від країв на тканину так, щоб тканина не рухалася. Потім під кальку підкладіть кольорову копіювальний папір (краще червону або зелену: вона не забруднює нитки). Перебейте гостро заточеним олівцем малюнки. Не тисніть сильно правою рукою на перебиваємося малюнок, щоб не залишилося на тканині плям від копірки. Лівою рукою притримуйте кальку там, де немає копіювального паперу. Перш ніж відколювати кальку, вийміть копіювальний папір і подивіться, чи все гаразд перебили, якщо щось погано видно, покладіть назад копірку і перебейте потрібні елементи. Тільки переконавшись, що малюнки повністю чітко перебиті, вдарить кальку. Алгоритм виконання вишивки гладдю: 1. Виберіть рисунок, який ви будете вишивати. 2. Візьміть відповідний ласкут тканини та перебийте, перемалюйте, узор. 3. Підбиріть нитки, відповідно до кольорової гами. 4. Визначіть краї вишивки; 5. Починайте вишивати, відповідно до вибраної техніки. Види гладі: «Пряма гладь», «коса гладь», «качалочка», «занизування» Гладь Гладь - это вид вышивки, в которой форма рисунка покрывается плотными стежками. В народной вышивке есть очень много разновидностей глади, но все их можно разделить на две большие группы: двусторонняя гладь, в которой фон рисунка на картине покрыт стежками с лицевой и с изнаночной стороны, и односторонняя, в которой лицевая сторона вышивки сильно отличается от изнаночной.
Двусторонняя гладь может быть счетной и по свободному контуру. В народной вышивке повсеместно распространена счетная гладь, выполняемая по счету нитей ткани. Этот вид глади используется как самостоятельно, так и в качестве дополнения к вышивкам другой техникой, мережкам, строчевым вышивкам. Вышивка счетной прямой гладью При этой вышивке стежки располагаются параллельно нитям ткани – основы или утка. Каждый стежок отстоит от предыдущего на одну нить ткани (рис. 1, а). Рабочая нить, сделав стежок, возвращается обратно, игла вкалывается рядом с проложенным стежком, пропустив одну нить ткани. Рис. 1. Пример вышивки счетной гладью На Украине счетную прямую гладь называют лиштвой. На Полтавщине, Черниговщине вышивку этой техникой выполняют белыми или серыми нитками, а на Подолии мастерицы вышивают красными, черными и нитками других цветов. На севере России вышивание прямой гладью используется для заполнения орнаментальных форм в швах по письму, в средней полосе применяется самостоятельно. Вышивкой прямой гладью украшали женские, мужские, детские сорочки, рушники, подзоры и пр. В западных областях Украины и на Подолии имеется особый вид вышивки прямой гладью «кафасор» и «поверхница». Кафасор вышивается вертикальными столбиками, состоящими из горизонтальных стежков, нитями одного цвета. Вышив через весь узор один вертикальный столбик, переходят к соседнему и так далее, пока не заполнится весь орнамент. Каждый стежок кафасора отстоит от другого на одну или более нитей ткани, как того требует рисунок. В вышивке "поверхница” все лицевые стежки горизонтальные и имеют одинаковую длину. Один стежок отстоит от другого на две или три нити ткани. Переход от стежка к стежку происходит не по диагонали, а по вертикали (рис. 1, б). Узор вышивается, как и в кафасоре, вертикальными столбиками. Поверхницу всегда сочетают с другой техникой — низью, крестиком. Для этой вышивки берут светлые нити. Вышивка счетной косой гладью Называется так потому, что стежки ее идут под углом к нитям основы и утка ткани (рис. 1, в). Узоры, вышитые косой гладью, имеют светотеневой эффект. Вышивать косой гладь особенно любят на Киевщине, где ее выполняют красными и черными нитками. Вышивальщицы ее называют «восьмерковой» гладью, так как рисунки для нее составляются из восьми соседних элементов.
Вышивка белой гладью В отличие от счетной белая гладь шьется по нанесенному на ткань рисунку, с настилом или без него. Развитие искусства вышивки белой гладью относится к XIX веку; наибольшее распространение она получила во Владимирской и Ивановской областях. Белая гладь - техника вышивание белыми нитками на тонкой ткани - батисте, маркизете. Обычно такой вид вышивки сочетается с узелками, дырочками, стягами, мережками, подстильной гладью и другими видами дополнительного шитья.
Вышивка прорезной гладью Ажурная однотонная вышивка, применяемая для отделки тонких блузок, воротничков, белья, платочков. Рисунки образуются из круглых и овальных дырочек в виде многолепестковых цветов, листьев, цепочек. В процессе вышивания прорезная гладь сочетается с белой. Рис. 5. Элементы прорезной глади Мелкие дырочки прокалываются проколкой и обшиваются гладью без предварительной наметки (рис. 6). Игла с рабочей нитью выходит с изнанки из прокола, а с лицевой стороны вкалывается в ткань. Получается узкий шов «закрутка». Выполняя вышивку сцепнушкой, вначале прокалывают среднюю дырочку, затем остальные пять. После этого, начиная со средней дырочки, последовательно обшивают их без наметки. При этом одновременно обшивают полоски ткани, расположенные между дырочками. Чтобы вышивка была красивой, надо регулировать натяжение рабочей нити. Проколка
Рис. 6. Выполнение дырочки и проколка Вышивка декоративной гладью Рисунки декоративной глади носят плоскостной характер. При вышивании отдельные элементы выполняются нитями одного или нескольких цветов без теневых переходов. Нити для шитья берут ярких цветов, толстые, слабого кручения: мулине в 6 сложений, ирис, шерсть, гарус. Рис. 7. Выполнение вышивки декоративной гладью Крупные листья полностью не зашивают. Стежки выполняют разной длины, среднюю жилку-стебельчатым швом. Травку вышивают стебельчатым швом и петельками в прикреп или одиночными стежками. Дополнительно изделие расшивают декоративными швами - козликом, стебельчатым, петельным, узелками. Декоративной гладью лучше вышивать нл плотных тканях. Вышивка односторонней гладью В односторонней глади плотным настилом покрыта лицевая поверхность вышивки. Здесь будет рассмотрена только гладь, выполняемая атласными швами. Вышивка верхошовом Прием вышивки, в котором стежки на лицевой стороне лежат плотно, а на изнанке по контуру рисунка получаются небольшие переходы в виде пунктирных линий (рис. 8, а). Рис. 8. Вышивка гладью "верхошов” Иногда верхошов сочетается с тамбуром. Любят этот вид вышивки в Курской и особенно во Владимирской области. Здесь верхошов сочетается с накладными сетками и счетной гладью и называется владимирскими швами. Рис. 9. Варианты выполнения сеток и шов "кисточка” Владимирские швы вышиваются толстыми нитками, преимущественно красного цвета с небольшими добавлениями черного, желтого, зеленого, синего либо синего и коричневого цветов. Вышивание Полтавской гладью Хотя гладь называется полтавской, но распространен этот стиль вышивания по всей Украине. Вышивается цветным мулине в 2-3 нити или шелком. Чаще всего этот шов применяется для вышивки растительного орнамента. Направление стежков может совпадать с направлением жилок цветка или листика либо идти параллельно горизонтальным нитям ткани. Рис. 10. Стежки вышивки односторонней глади Вышивание русской гладью Вышивается всегда белыми нитками на сером, кремовом или белом полотне. Стежки всему рисунку должны лежать в одном направлении - горизонтально или вертикально. Русская гладь выполняется швом "вперед иголку” по прямой нити ткани. Иглу пропускают на 10-15 нитей ткани по лицевой стороне и на 1-2 нити по изнанке (рис. 10, б). Следующий ряд стежков выполняют выше или ниже через одну нить ткани, вкалывая иглу около середины соседнего стежка предыдущего ряда. По всему полю вышиваемой фигуры прикреплять стежки к ткани следует равномерно. Вышивание атласной гладью Называется так потому, что направление стежков имеет сходство с направлением нитей в атласной ткани. При вышивке стежки одного элемента рисунка располагают рядами так, чтобы они своими концами заходили за стежки соседних рядов (рис. 10, в). На изнаночной стороне получаются маленькие беспорядочные стежки. При вышивании атласной гладью растительного орнамента направление стежков должно соответствовать очертанию узора, то есть листья вышивают от середины к краям, а лепестки цветов покрывают в направлении жилок. Вышивание художественной гладью с вливанием тонов Обычно применяется для вышивания цветов. Переходя постепенно от одного цвета ниток к другому, можно добиться требуемого тона и оттенка. Слияние тонов достигается за счет разной длины стежков. Для вышивания художественной гладью необходимо иметь большую палитру цветов ниток, ведь часто в одном цветке сочетается 10 и больше оттенков. Вышивание подстильной или подъемной гладью Применяется как самостоятельно, так и в качестве дополнения к белой глади. Выполняется на прозрачных тканях. Плотный настил (подстил) в этой вышивке делают не с лицевой, а с изнаночной стороны, благодаря чему создается впечатление, будто снизу подшита другая ткань. Настил выполняют швом «козлик» так, что на лицевой стороне по контуру рисунка образуются короткие стежки, а на изнаночной - перекрещивающиеся в виде восьмерки (рис. 10, г). Чем больше перекрещивать подстил, тем четче получается просвечивающий на ткани узор вышивки. V. Осмислення учнями вивченого Стратегія «Знайди помилку» Ученицям пропонується знайти невірне ствердження 1) Пряма гладь – двостороння, лічильна. 2) Коса гладь – одностороння, вільна. 3) Стібки косої гладі кладуть під кутом 90о до ниток основи. 4) Стібки гладі покладені впритул один до одного. 5) Стібки гладі кладуть через дві нитки тканини. 6) Лічильну гладь використовують для вишивання рослинного орнаменту. VI. Формування вмінь і навичок. Практична робота «Виконання швів «пряма гладь», «коса гладь», «качалочка», «занизування». а) Вхідний інструктаж 1. Організувати робоче місце. Повторення правил безпечної праці під час вишивання. Гра «Закінчи речення» 1) Під час вишивання світло має падати на вишивку … (зліва). 2) Перед роботою слід … (вимити руки) та … (одягнути спецодяг). 3) Сидіти рівно, ноги поставити на … (підлогу). 4) Через кожні 15 хв. відпочити … (3 хв.). 5) Голки з ниткою зберігати в … (гольнику). 6) Ножиці передавати … (кільцями вперед). 2. Аналіз завдань практичної роботи. Діти об'єднуються у чотири групи і отримують завдання за інструктивними картами. Спочатку: І група – виконання техніки «пряма гладь»; ІІ група – виконання техніки «коса гладь»; ІІІ група – виконання техніки «качалочка»; IV група – виконання техніки «занизування». Після того, як учениці виконають одну техніку, по одній з кожної групи підходять до іншої групи і діляться отриманими знаннями і вміннями щодо ефективного виконання техніки, звертають увагу на можливі помилки. І так, «по-ланцюжку» кожна група виконує всі чотири техніки. б) Самостійне виконання завдань за інструкційними картами. в) Контроль та корегування з боку вчителя. г) Поточний інструктаж (індивідуальний чи груповий). д) Самоконтроль та взаємоконтроль учнів. є) Підбиття підсумків роботи: демонстрація кращих робіт, аналіз недоліків та шляхи їх усунення. Фізкультхвилинка Вишивати довго вчились, Очі, рученьки втомились, А щоб краще вишивати, Треба трохи втому зняти. Раз – підняти руки вгору, Два – сплесни перед собою, Три – схились до самих п'ят, А тепер рівненько стань. Знов підняти руки вгору, Знов сплесни перед собою, Нахились до самих п'ят – Сідай знову вишивать. VII. Рефлексія результатів учениць а) Колективне обговорення отриманих результатів: * Подивіться на свою роботу і скажіть, який шов вам було виконувати легше? * Над яким швом ще треба попрацювати? * Які техніки виконання ви запишете у третю колонку таблиці «ЗХВ»? * Якими ще словами ви можете доповнити «асоціативний ряд»? б) Учитель пропонує учням оцінити свою роботу у групі в балах від 0 до 3. 1. Чи активно я працював у групі? 2. Чи вносив я вдалі пропозиції, що були враховані групою? 3. Чи допомагав я іншим членам групи, заохочував їх до роботи? 4. Чи вдавалося мені узагальнювати думки інших курсантів та просував роботу групи вперед? VIII. Підсумки заняття 1. Порівняти реальні результати з очікуваними. а) проаналізувати, чому відбулося так чи інакше; б) закріпити чи відкоригувати засвоєне; в) зробити висновки. 2. Мотивація оцінок за урок, виставляння їх у журнал, щоденники. ІХ. Домашнє завдання Принести інструменти та матеріал для вишивання, кольорові олівці. Х. Прибирання робочих місць ІНСТРУКЦІЙНА КАРТА №1 Практична робота. Вправи на вишивання прямою гладдю Інструменти та матеріали: тканина, нитки, голка, ножиці. Послідовність виконання 1. Закріпіть нитку стібками шва «вперед голку» в тому місці, де згодом буде розміщена вишивка. 2. Ниткою світлого кольору виконайте ромби стібками паралельно нитками основи (у горизонтальному напрямку). Короткі стібки захоплюють у нитки тканини, довгі – 12 ниток, середні – 8 ниток. Під час переходу від однієї частини ромба до іншої голку виводять на виворотній бік і пропускають під стібками. Із виворотного боку не повинно бути довгих стібків переходів (рис. 2, а). 3. Ниткою темного кольору вишийте середину ромба (рис. 2, б). 4. При зміні кольорів ниток кінець нитки не відрізайте, а залишайте з лицьового боку виробу для подальшої роботи. 5. Для закінчення вишивки прямою гладдю виведи робочу нитку на виворотній бік і протягни її під кількома щільними стібками. Ні в якому разі не слід робити вузлики. 6. Оцініть якість виконаної роботи. ІНСТРУКЦІЙНА КАРТА №2 Практична робота. Вправи на вишивання косою гладдю Інструменти та матеріали: тканина, нитки, голка, ножиці. Послідовність виконання 1. На тканині підберіть квадрат необхідного розміру (наприклад, 6×6 ниток). 2. Закріпіть нитку петлею або швом «уперед голку» (мал. 2, а). 3. Голку виведіть по діагоналі в правий верхній кут на одну нитку вище від першого виходу голки (мал. 2, б) 4. Інші п'ять стібків ар кладіть паралельно через одну нитку тканини з нахилом вліво (мал. 2, в). 5. Виконуючи шостий стібок, голку виведіть у лівий нижній кут квадрата (мал. 2, г). 6. Роботу поверніть так, щоб вишиті стібки опинилися ліворуч. Виконайте шість стібків із нахилом управо (мал. 2, д). 7. Виконуючи шостий стібок, голку виведіть у правий верхній кут наступного квадрата (мал. 2, е). 8. Усі елементи узору виконуй, повертаючи тканину, так до кінця роботи чергуй стібки з нахилом вправо і вліво. 9. Оцініть якість виконаної роботи. ІНСТРУКЦІЙНА КАРТА №3 Практична робота. Вправи на вишивання качалочковою гладдю Інструменти та матеріали: тканина, нитки, голка, ножиці. Послідовність виконання 1. Закріпіть нитку петлею або швом «уперед голку». 2. Виконайте узор зверху вниз (мал. ). 3. У разі зміни кольору ниток кінець робочої нитки не одрізайте, а залишайте на лицьовому боці роботи. 4. Під час переходу від одного рядка до другого або в разі введення в роботу нитки іншого кольору робочу нитку пропустіть під стібками гладі з виворотнього боку роботи. 5. Оцініть якість виконаної роботи. ІНСТРУКЦІЙНА КАРТА №4 Практична робота. Вправи на вишивання занизуванням Інструменти та матеріали: тканина, нитки, голка, ножиці. Послідовність виконання 1. Закріпіть нитку петлею праворуч. 2. Виконайте перший ряд узору стібками різної довжини (за мал.), чергуючи лицьові та виворотні стібки. 3. Роботу поверніть й через одну нитку тканини виконайте другий ряд таких же стібків. 4. Кожний ряд узору повторіть справа наліво 3 рази через одну нитку тканини. 5. Оцініть якість виконаної роботи. Техніка виконання швів лічильної гладі
| ||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||
Просмотров: 11145 | Комментарии: 4 | Рейтинг: 4.5/2 |
Всего комментариев: 3 | |
| |