Сайт учителя информатики и технологии Близниченко А.В. Суббота, 18.05.2024, 13:12
Вы вошли как Гость | Группа "Гости"Приветствую Вас Гость | RSS
Главная | Каталог статей | Мой профиль | Регистрация | Выход | Вход
Главная » Статьи » уроки 9 класс » Информация и информационные процессы

урок 1

Уроки № 1

Тема: Поняття інформації. Властивості й види інформації. Інформаційні процеси. Інформатика. Інформація й шум, їхнє взаємоперетворення. Двійкова система числення. Одиниці виміру інформації.

Тип уроку: урок-бесіда.

Ціль уроку:

1. пізнавальна – познайомити учнів з поняттям інформації.

2. розвиваюча – учити дітей абстрактно й логічно мислити.

3. виховна – розвивати увага, чіткість вираження своїх думок.

Мотивація: Головне завдання вчителі на цьому уроці - розбудити інтерес учнів до предмета, дати їм зрозуміти, що вивчення інформаційних технологій дає їм необмежені можливості в будь-якому виді діяльності, полегшує творчу працю – дає можливість автоматизувати рутинну діяльність: написання й оформлення текстів, виконання розрахунків, пошук потрібної інформації. Тому для успішного проведення цього уроку потрібно приготувати дітям «подарунок» - роздрукувати лекцію й роздати ім. Це дасть можливість вести бесіду з дітьми, тому що вони не будуть зайняті переписуванням інформації, і зможуть вільно висловлювати свої думки по ходу уроку.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

· Дати визначення інформації, інформатики, інформаційних технологій і процесів.

· Назвати властивості інформації, носії інформації.

· Розповісти про сфери застосування інформаційних технологій.

План уроку:

1. Знайомство із класом.

2. Визначення інформації

3. Властивості й види інформації

4. Физкультхвилинкака.

5. Повідомлення. Інформація й шум

6. Інформатика.

7. Інформаційні процеси й технології.

8. Області застосування інформаційних технологій.

9. Одиниці виміру інформації.

10. Системи числення.

11. Домашнє завдання.

12. Підсумки уроку.

Хід уроку.

1. Організаційний момент. Перевірка наявності учнів й їхня готовність до уроку.

2. Повідомлення теми й мети уроку.

3. Вивчення нового матеріалу.

а) Визначення інформації

абстрактні поняття, як речовина(матерія), енергія й інформація.

Термін «Інформація» відбувся від латинського informatio, що позначає пояснення, виклад. Поняття «Інформація» багатозначне й належить до базових понять інформатики.

Інформація – це відомості про навколишньому нас світі, і процесах, що відбуваються в ньому, які можуть сприймати живі організми й інформаційні системи (радіо, телебачення, комп'ютер).

б) Властивості й види інформації

Властивості інформації.

1. Об'єктивність. Інформація - це відображення навколишнього світу, а він існує незалежно від нашої свідомості, знань і думок про нього.

2. Вірогідність. Інформація є достовірної якщо вона відображає щирий стан справ. На основі достовірної інформації можуть прийматися вірні рішення.

3. Повнота. Інформацію можна назвати повної, якщо її досить для розуміння ситуації й прийняття рішень.

4. Актуальність – важливість, необхідність для даного часу.

5. Корисність. Ступінь корисності інформації залежить від потреб конкретних людей і від тих завдань, які можна вирішувати за допомогою отриманої інформації.

в) Физкультхвилинкака.

г) Повідомлення. Інформація й шум

Характерні риси інформації.

1. Інформація – це нематеріальна субстанція, але передається вона за допомогою повідомлень, що складаються з матеріальних носіїв: знаків, сигналів і фізичних процесів, які змінюються із часом.

· Знаки: запису на папері, книги, дорожні покажчики й т.д.

· Сигнали: світлофор, сигнали берегового маяка, лампочки на пульті керування літаком.

2. Інформація залежить не тільки від самих знаків або сигналів, але й від їхнього взаємного розташування.

3. Якщо з однієї крапки простору інформація передається в іншу, то в початковій крапці вона не зникає.

4. Інформація є зрозумілою тільки для того, хто здатний її розпізнати.

Відповідність між інформацією й повідомленням не є однозначним. Одну й тугіше інформацію можна передавати різними мовами, усно й письмово, у вигляді малюнка. Сприйматися повідомлення теж може по-різному різними людьми залежно від їхньої підготовленості й інтересів.

Приклади:

1. Про місце переходу дороги можна повідомити написом «Перехід», поставити спеціальних дорожній знак, намалювати смуги на дорозі.

2. Слова «гарна погода» можуть означати й сонячну погоду й дощ і морозний зимовий день.

3. Кивок голови зверху вниз у нас позначає «Так», а в Болгарії «Ні».

4. Слово «коса» означає й косу в дівчинки, і косу для зрізання трави й піщану обмілину.

Таким чином, інформація залежить від того, як трактується повідомлення й за допомогою чого воно передається.

Шум

1. Якщо повідомлення не несе корисної інформації, то воно несе шум.

2. Інформація може перетворюватися в шум, і навпаки, шум може перетворюватися в інформацію:

a. Якщо кілька разів повідомляти ту саму інформацію, то перший раз вона цікава або корисна, а потім вона перетворитися в шум.

b. Ми багато бачимо всякої реклами й не обертаємо на неї уваги. Вона для нас шум. Якщо нам щось знадобилися (меблі, одяг, комп'ютер) ми починаємо прислухатися до реклами. У цьому випадку шум перетворюється в інформацію.

Форми подачі інформації.

1. Текстова – інформація, що втримується в друкованих або письмових документах або відображається технічними пристроями у вигляді тексту.

2. Графічна – картини, малюнки, фотографії, графіки, схеми, відеозображення на екрані телевізора або комп'ютера.

3. Звукова – усне мовлення, музика, шумові ефекти.

4. Числова – набори числових даних.

5. Керуюча – команди й інструкції, які передаються певним виконавцям (людям, тваринам, роботам, верстатам зі ЧПУ, комп'ютерам).

6. Мультимедийна – інформація, що містить у собі кілька видів інформації (кіно).

Способи подачі інформації.

Протягом своєї історії людство пройшло багато етапів подачі інформації:

1. Поява мови – усний обмін інформацією.

2. Писемність – зберігання й передача інформації на відстані.

3. Друкарство, преса – зберігання й передача більших обсягів інформації.

4. Радіо, телефон, телеграф, телебачення – передача більших обсягів інформації на більші відстані в режимі реального часу.

5. Комп'ютер зберігання й передача більших обсягів інформації в режимі реального часу + обробка інформації.

д) Інформатика.

Інформатика - це заснована на використанні комп'ютерної техніки наука, що вивчає структуру й загальні властивості інформації, а також закономірності й методи її створення, зберігання, пошуку, перетворення, передачі й застосування в різних сферах людської діяльності.

е) Інформаційні процеси й технології.

Інформаційні процеси – це процеси пошуку, нагромадження, зберігання, обробки, передачі й використання інформації.

· Пошук – спостереження, спілкування з фахівцями, читання літератури, перегляд телепрограм, запити до інформаційних систем (Інтернет, довідкові бюро 09, БД).

· Зберігання – карби на дереві, записні книжки, конспекти, книги, архіви, відеозаписи, запис на електронних носіях – дисках.

· Обробка – процес зміни інформації, що відбувається за певними правилами – рішення завдань по фізиці й математиці, аналіз літературного твору, ухвалення рішення залежно від відомих фактів

З кожним роком у світі обсяг інформації збільшується в кілька разів. У середині ХХ століття з'явилося таке поняття, як «Інформаційний вибух», тобто неможливість обробити інформацію за допомогою тільки можливостей людського мозку. І отут рятуйте! приходить обчислювальна (комп'ютерна) техніка. З появою цієї техніки виникають багато наук - кібернетика, інформатика.

Інформаційною технологією називається організація інформаційних процесів з використанням технічних засобів і пристроїв.

Види інформаційних технологій:

лист, пошта, телеграф, телефон, телебачення, телекомунікації, електронна пошта й т.д.

Паперові технології - це організація нагромадження, передачі й переробки інформації з використанням паперових носіїв

Нові інформаційні технології - це технології нагромадження, обробки й передачі інформації за допомогою ЕОМ (без паперові технології).

ж) Області застосування інформаційних технологій.

з) Одиниці виміру

1 біт (binary digit, двійкова цифра) – це інформація, укладена у відповіді на питання: «Так» або «Ні»? (вибір одного із двох можливих варіантів)

Назва

Символ

Ступінь

байт

B

100

кілобайт

k

103

мегабайт

MB

106

гігабайт

GB

109

терабайт

TB

1012

Системи числення

Системою числення називається спосіб подання числа символами деякого алфавіту, які називаються цифрами.

Всі системи числення діляться на дві більші групи: позиційні й непозиційні. Позиційні системи характеризуються певним алфавітом цифр і підставою. У позиційних системах числення величина, позначувана цифрою, залежить від позиції цифри в числі. 257, 35, 1024.

У непозиційних системах числення значення цифри не залежить від її положення в числі.

Наприклад, ХХХ (30) цифра Х зустрічається три рази й позначає ту саму цифру 10, три рази по 10 у сумі дають 30.

Система числення

Основание

Алфавіт цифр

Позиційні

Десяткова

10

0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Двійкова

2

0, 1

Восьмерична

8

0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Шестнадцатерічна

16

0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F

Непозиційні

Римська

I(1), V(5), X(10), L(50), C(100), D(500), M(1000)

MCMXCVIII=1000+(1000-100)+(100-10)+5+1+1+1=1998

Переклад чисел з десяткової системи числення у двійкову.

1.Десяткове число ділиться націло на 2 , поки це можливо.

2. На кожному кроці записується залишок від розподілу.

3. Знизу нагору записуємо цифри, починаючи з останньої частки й всі залишки від розподілу.

Переклад чисел із двійкової системи числення в десяткову.

Використаємо таблицю ступенів двійки

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

210

1

2

4

8

16

32

64

128

256

512

1024

Двійкове число записуємо в повній формі:

.

4. Домашнє завдання.

5. Вивчити конспект.

6. Інформацію «Іде дощ» представити у вигляді різних повідомлень

7. Описати, як повідомлення «Динамо-Київ виграв у Реала з рахунком 2:1» сприйме аматор футболу, домогосподарка, маленька дитина.

8. Число 123 перевести у двійкову систему, а (110011)2 в - десяткову.

9. Записати способи кодування різних видів інформації (по групах).

Написати міні-реферат на тему «Інформаційне суспільство й інформаційна культура» строк -2 тижні

10. Підсумки уроку.

Підсумок:

Мир існує в трьох основних формах - речовина, енергія й інформація.

Інформація передається за допомогою повідомлень.

Людина сприймає інформацію (повідомлення) за допомогою своїх органів почуттів.

Процеси, пов'язані з пошуком, одержанням, зберіганням, обробкою, передачею й використанням інформації називаються інформаційними процесами.

Інформатика - це наука, що вивчає інформаційні процеси в живій і неживій природі, суспільстві й техніку

Категория: Информация и информационные процессы | Добавил: asya (07.11.2011)
Просмотров: 1906 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0

Copyright MyCorp © 2024