Главная » Статьи » уроки 9 класс » Информация и информационные процессы |
Уроки № 1 Тема: Поняття інформації. Властивості й види інформації. Інформаційні процеси. Інформатика. Інформація й шум, їхнє взаємоперетворення. Двійкова система числення. Одиниці виміру інформації. Тип уроку: урок-бесіда. Ціль уроку: 1. пізнавальна – познайомити учнів з поняттям інформації. 2. розвиваюча – учити дітей абстрактно й логічно мислити. 3. виховна – розвивати увага, чіткість вираження своїх думок. Мотивація: Головне завдання вчителі на цьому уроці - розбудити інтерес учнів до предмета, дати їм зрозуміти, що вивчення інформаційних технологій дає їм необмежені можливості в будь-якому виді діяльності, полегшує творчу працю – дає можливість автоматизувати рутинну діяльність: написання й оформлення текстів, виконання розрахунків, пошук потрібної інформації. Тому для успішного проведення цього уроку потрібно приготувати дітям «подарунок» - роздрукувати лекцію й роздати ім. Це дасть можливість вести бесіду з дітьми, тому що вони не будуть зайняті переписуванням інформації, і зможуть вільно висловлювати свої думки по ходу уроку. Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: · Дати визначення інформації, інформатики, інформаційних технологій і процесів. · Назвати властивості інформації, носії інформації. · Розповісти про сфери застосування інформаційних технологій. План уроку: 1. Знайомство із класом. 2. Визначення інформації 3. Властивості й види інформації 4. Физкультхвилинкака. 5. Повідомлення. Інформація й шум 6. Інформатика. 7. Інформаційні процеси й технології. 8. Області застосування інформаційних технологій. 9. Одиниці виміру інформації. 10. Системи числення. 11. Домашнє завдання. 12. Підсумки уроку. Хід уроку. 1. Організаційний момент. Перевірка наявності учнів й їхня готовність до уроку. 2. Повідомлення теми й мети уроку. 3. Вивчення нового матеріалу. а) Визначення інформації абстрактні поняття, як речовина(матерія), енергія й інформація. Термін «Інформація» відбувся від латинського informatio, що позначає пояснення, виклад. Поняття «Інформація» багатозначне й належить до базових понять інформатики. Інформація – це відомості про навколишньому нас світі, і процесах, що відбуваються в ньому, які можуть сприймати живі організми й інформаційні системи (радіо, телебачення, комп'ютер). б) Властивості й види інформації Властивості інформації. 1. Об'єктивність. Інформація - це відображення навколишнього світу, а він існує незалежно від нашої свідомості, знань і думок про нього. 2. Вірогідність. Інформація є достовірної якщо вона відображає щирий стан справ. На основі достовірної інформації можуть прийматися вірні рішення. 3. Повнота. Інформацію можна назвати повної, якщо її досить для розуміння ситуації й прийняття рішень. 4. Актуальність – важливість, необхідність для даного часу. 5. Корисність. Ступінь корисності інформації залежить від потреб конкретних людей і від тих завдань, які можна вирішувати за допомогою отриманої інформації. в) Физкультхвилинкака. г) Повідомлення. Інформація й шум Характерні риси інформації. 1. Інформація – це нематеріальна субстанція, але передається вона за допомогою повідомлень, що складаються з матеріальних носіїв: знаків, сигналів і фізичних процесів, які змінюються із часом. · Знаки: запису на папері, книги, дорожні покажчики й т.д. · Сигнали: світлофор, сигнали берегового маяка, лампочки на пульті керування літаком. 2. Інформація залежить не тільки від самих знаків або сигналів, але й від їхнього взаємного розташування. 3. Якщо з однієї крапки простору інформація передається в іншу, то в початковій крапці вона не зникає. 4. Інформація є зрозумілою тільки для того, хто здатний її розпізнати. Відповідність між інформацією й повідомленням не є однозначним. Одну й тугіше інформацію можна передавати різними мовами, усно й письмово, у вигляді малюнка. Сприйматися повідомлення теж може по-різному різними людьми залежно від їхньої підготовленості й інтересів. Приклади: 1. Про місце переходу дороги можна повідомити написом «Перехід», поставити спеціальних дорожній знак, намалювати смуги на дорозі. 2. Слова «гарна погода» можуть означати й сонячну погоду й дощ і морозний зимовий день. 3. Кивок голови зверху вниз у нас позначає «Так», а в Болгарії «Ні». 4. Слово «коса» означає й косу в дівчинки, і косу для зрізання трави й піщану обмілину. Таким чином, інформація залежить від того, як трактується повідомлення й за допомогою чого воно передається. Шум 1. Якщо повідомлення не несе корисної інформації, то воно несе шум. 2. Інформація може перетворюватися в шум, і навпаки, шум може перетворюватися в інформацію: a. Якщо кілька разів повідомляти ту саму інформацію, то перший раз вона цікава або корисна, а потім вона перетворитися в шум. b. Ми багато бачимо всякої реклами й не обертаємо на неї уваги. Вона для нас шум. Якщо нам щось знадобилися (меблі, одяг, комп'ютер) ми починаємо прислухатися до реклами. У цьому випадку шум перетворюється в інформацію. Форми подачі інформації. 1. Текстова – інформація, що втримується в друкованих або письмових документах або відображається технічними пристроями у вигляді тексту. 2. Графічна – картини, малюнки, фотографії, графіки, схеми, відеозображення на екрані телевізора або комп'ютера. 3. Звукова – усне мовлення, музика, шумові ефекти. 4. Числова – набори числових даних. 5. Керуюча – команди й інструкції, які передаються певним виконавцям (людям, тваринам, роботам, верстатам зі ЧПУ, комп'ютерам). 6. Мультимедийна – інформація, що містить у собі кілька видів інформації (кіно). Способи подачі інформації. Протягом своєї історії людство пройшло багато етапів подачі інформації: 1. Поява мови – усний обмін інформацією. 2. Писемність – зберігання й передача інформації на відстані. 3. Друкарство, преса – зберігання й передача більших обсягів інформації. 4. Радіо, телефон, телеграф, телебачення – передача більших обсягів інформації на більші відстані в режимі реального часу. 5. Комп'ютер зберігання й передача більших обсягів інформації в режимі реального часу + обробка інформації. д) Інформатика. Інформатика - це заснована на використанні комп'ютерної техніки наука, що вивчає структуру й загальні властивості інформації, а також закономірності й методи її створення, зберігання, пошуку, перетворення, передачі й застосування в різних сферах людської діяльності. е) Інформаційні процеси й технології. Інформаційні процеси – це процеси пошуку, нагромадження, зберігання, обробки, передачі й використання інформації. · Пошук – спостереження, спілкування з фахівцями, читання літератури, перегляд телепрограм, запити до інформаційних систем (Інтернет, довідкові бюро 09, БД). · Зберігання – карби на дереві, записні книжки, конспекти, книги, архіви, відеозаписи, запис на електронних носіях – дисках. · Обробка – процес зміни інформації, що відбувається за певними правилами – рішення завдань по фізиці й математиці, аналіз літературного твору, ухвалення рішення залежно від відомих фактів З кожним роком у світі обсяг інформації збільшується в кілька разів. У середині ХХ століття з'явилося таке поняття, як «Інформаційний вибух», тобто неможливість обробити інформацію за допомогою тільки можливостей людського мозку. І отут рятуйте! приходить обчислювальна (комп'ютерна) техніка. З появою цієї техніки виникають багато наук - кібернетика, інформатика. Інформаційною технологією називається організація інформаційних процесів з використанням технічних засобів і пристроїв. Види інформаційних технологій: лист, пошта, телеграф, телефон, телебачення, телекомунікації, електронна пошта й т.д. Паперові технології - це організація нагромадження, передачі й переробки інформації з використанням паперових носіїв Нові інформаційні технології - це технології нагромадження, обробки й передачі інформації за допомогою ЕОМ (без паперові технології). ж) Області застосування інформаційних технологій. з) Одиниці виміру 1 біт (binary digit, двійкова цифра) – це інформація, укладена у відповіді на питання: «Так» або «Ні»? (вибір одного із двох можливих варіантів)
Системи числення Системою числення називається спосіб подання числа символами деякого алфавіту, які називаються цифрами. Всі системи числення діляться на дві більші групи: позиційні й непозиційні. Позиційні системи характеризуються певним алфавітом цифр і підставою. У позиційних системах числення величина, позначувана цифрою, залежить від позиції цифри в числі. 257, 35, 1024. У непозиційних системах числення значення цифри не залежить від її положення в числі. Наприклад, ХХХ (30) цифра Х зустрічається три рази й позначає ту саму цифру 10, три рази по 10 у сумі дають 30.
MCMXCVIII=1000+(1000-100)+(100-10)+5+1+1+1=1998 Переклад чисел з десяткової системи числення у двійкову. 1.Десяткове число ділиться націло на 2 , поки це можливо. 2. На кожному кроці записується залишок від розподілу. 3. Знизу нагору записуємо цифри, починаючи з останньої частки й всі залишки від розподілу. Переклад чисел із двійкової системи числення в десяткову. Використаємо таблицю ступенів двійки
Двійкове число записуємо в повній формі: . 4. Домашнє завдання. 5. Вивчити конспект. 6. Інформацію «Іде дощ» представити у вигляді різних повідомлень 7. Описати, як повідомлення «Динамо-Київ виграв у Реала з рахунком 2:1» сприйме аматор футболу, домогосподарка, маленька дитина. 8. Число 123 перевести у двійкову систему, а (110011)2 в - десяткову. 9. Записати способи кодування різних видів інформації (по групах). Написати міні-реферат на тему «Інформаційне суспільство й інформаційна культура» строк -2 тижні 10. Підсумки уроку. Підсумок: Мир існує в трьох основних формах - речовина, енергія й інформація. Інформація передається за допомогою повідомлень. Людина сприймає інформацію (повідомлення) за допомогою своїх органів почуттів. Процеси, пов'язані з пошуком, одержанням, зберіганням, обробкою, передачею й використанням інформації називаються інформаційними процесами. Інформатика - це наука, що вивчає інформаційні процеси в живій і неживій природі, суспільстві й техніку | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Просмотров: 1906 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0 | |