Сайт учителя информатики и технологии Близниченко А.В. Суббота, 18.05.2024, 14:14
Вы вошли как Гость | Группа "Гости"Приветствую Вас Гость | RSS
Главная | Каталог статей | Мой профиль | Регистрация | Выход | Вход
Главная » Статьи » уроки 11 класс » Табличный процессор

урок1

Урок 1

Тема уроку: Електронні таблиці. Призначення і функції табличного процесора. Електронна таблиця і її основні об'єкти: файл, книга, лист, осередок, адреса осередку, діапазон осередків. Введення і редагування даних різного типу. Копіювання, переміщення, видалення, форматування таблиці.

Тип уроку: Урок вивчення нового навчального матеріалу і первинного закріплення.

Ціль уроку:

- повторити поняття «інформаційна система (ИС)» і «складові ИС»;

- продовжити знайомство з програмної складової ИС;

- повторити призначення основних типів ППП;

- увести поняття «електронна таблиця»;

- розглянути розмаїтість програм, що працюють з таблицями;

- продовжити знайомство з ППП Microsoft Office;

- формувати навички роботи учнів з однієї зі складових ППП Microsoft Office — програмою Microsoft Excel;

- продовжити формування інформаційної культури учнів;

- розвивати пам'ять, увага;

- виховувати ініціативність, зацікавленість до предмета;

- виховувати емоційно позитивну спрямованість на практичну діяльність.

- розглянути формати величин, з якими може працювати ЭТ Microsoft Excel (робота в меню «Формат»-«Осередок»).

- навчити учнів:

· уводити дані в осередок ЭТ;

· редагувати вміст осередку;

· форматировать елементи ЭТ згідно з вводимым даними;

- навчити учнів форматировать таблицю:

· робота з меню «Границі»;

· робота з меню «Заливання»;

· зміна розмірів рядків, стовпців.

- розвивати навички застосування комп'ютерних технологій;

- виховувати працьовитість, посидючість.

-

Додаткова підготовка: наявність Microsoft Excel.

Структура уроку.

I. Оргмомент (1 хв).

II. Актуалізація опорних знань (10 хв).

III. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети уроку, його задач (5 хв).

IV. Вивчення нового матеріалу (15 хв).

V. Практична частина (10 хв).

VI. Підведення підсумків уроку (3 хв).

VII. Домашнє завдання (1хв).

Зміст уроку.

I. Оргмомент.

Відзначити відсутніх, перевірити наявність навчальних принадлежностей, записати дату проведення уроку в зошитах.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Повторити поняття «інформаційна система (ИС)» і «складові ИС» — відновити ланцюжок: ИС — програмне забезпечення — ППП — ППП Microsoft Office.

2. Повторити поняття: додаток, документ.

3. Повторити призначення основних типів ППП.

III. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети уроку, його задач:

1. На даний момент учні знайомі з програмами, що обробляють текст, графіку. Ціль даного уроку: Познайомити учнів із програмами, що працюють з масивами чисел.

2. Повідомлення теми уроку «Електронні таблиці. Електронні таблиці. Призначення і функції табличного процесора. Електронна таблиця і її основні об'єкти: файл, книга, лист, осередок, адреса осередку, діапазон осередків». Запис теми в зошитах.

3. Розглянути розмаїтість прикладних задач, розв'язуваних за допомогою великої кількості обчислень з великими числовими даними.

Області застосування електронних таблиць:

- бухгалтерський і плановий облік;

- проектно-кошторисні роботи;

- планування розподілу ресурсів;

- інженерно-технічні розрахунки;

- обробка великих масивів статистичної інформації.

- математичний супровід задач з фізики, астрономії, хімії і т.п.

4. Розглянути відомі на сьогоднішній день програми –«Електронні таблиці».

5. Тему будемо вивчати на прикладі розповсюдженої на сьогоднішній день програмою Microsoft Excel ППП Microsoft Office.

6. Типи величин, з якими необхідно робити дії: текстова, числові, дата, час, фінансові і т.д.

7. Повідомлення теми «Введення і редагування даних різного типу. Копіювання, переміщення, видалення, форматування таблиці.»

IV. Вивчення нового матеріалу:

Microsoft Excel – табличний процесор, програма для створення й обробки електронних таблиць. Ярлик Microsoft Excel найчастіше має вигляд на мал.1.

Microsoft Excel дозволяє працювати з таблицями в двох режимах:

Звичайний – найбільш зручний для виконання більшості операцій.

Розмітка сторінок – зручний для остаточного форматування таблиці перед роздруківкою. Границі між сторінками в цьому режимі відображаються синіми пунктирними лініями. Границі таблиці – суцільною синьою лінією, перетягаючи яку, можна змінювати розміри таблиці.

MS Excel відноситься до класу систем обробки числової інформації, називаних spreadsheet. Буквальний переклад терміна "spreadsheet” c англійської мови означає "розстелений лист (папера)”. У комп'ютерному світі під цим терміном мають на увазі клас програмних засобів, іменованих у нас "електронними таблицями”.

Області застосування електронних таблиць:

бухгалтерський і банківський облік;

планування розподіл ресурсів;

проектно-кошторисні роботи;

інженерно-технічні розрахунки;

обробка великих масивів інформації;

дослідження динамічних процесів.

Основні можливості електронних таблиць:

аналіз і моделювання на основі виконання обчислень і обробки даних;

оформлення таблиць, звітів;

форматування даних, що утримуються в таблиці;

побудова діаграм необхідного виду;

створення і ведення баз даних з можливістю вибору записів за заданим критерієм і сортування по будь-якому параметрі;

перенесення (вставка) у таблицю інформації з документів, створених в інших додатках, що працюють у середовищі Windows;

печатка підсумкового документа цілком або частково.

Переваги використання ЭТ при рішенні задач

Рішення задач за допомогою електронних таблиць звільняє від складання алгоритму і налагодження програми. Потрібно тільки певним чином записати в таблицю вихідні дані і математичні співвідношення, що входять у модель.

При використанні однотипних формул немає необхідності вводити їхній багаторазово, можна скопіювати формулу в потрібний осередок. При цьому відбудеться автоматичне перерахування відносних адрес, що зустрічаються у формулі. Якщо ж необхідно, щоб при копіюванні формули посилання на якийсь осередок не змінилася, то існує можливість завдання абсолютного (незмінного) адреси осередку.

Структура електронної таблиці

У таблиці використовуються стовпці (256) і рядка (16384).

Рядки пронумеровані від 1 до 16384, стовпці позначаються латинськими буквами від А до Z, і комбінаціями букв АА, АВ,..., IV,

Елемент, що знаходиться на перетинанні стовпця і рядка називається - осередком (кліткою).

Прямокутна область таблиці називається діапазоном (інтервалом, блоком) осередків. Вона задається адресами верхніх лівих і правої нижньої осередків блоку, перерахованими через двокрапку.

9.1. Модель осередку в MS Excel

Кожен осередок таблиці має наступні характеристики:

адреса;

уміст;

зображення;

формат;

ім'я;

примітка (коментар).

Адреса осередку - номер стовпця і рядка. Використовується у формулах у виді відносного, абсолютного або змішаного посилання, а також для швидкого переміщення по таблиці.

MS Excel дозволяє використовувати два стилі посилань: стиль А1 і стиль R1C1. Переключення стилів здійснюється в меню: Сервіс/ Параметри/ Загальні опцією "Стиль посилань R1C1”.

Для переходу між режимами Звичайний і Розмітка сторінок використовуються відповідні пункти меню Вид.

Під панелями інструментів Microsoft Excel звичайно знаходиться рядок формул, а в нижній частині вікна – рядок стану. Щоб вивести або забрати ці рядки, випливає в меню Вид вибрати відповідні пункти: Рядок формул або Рядок стану.

Рис.1. Вікно Microsoft Excel

Вмістом осередку може бути:

число (ціле зі знаком або без (-345), дробове з фіксованою крапкою (253,62) або з крапкою, що плаває, (2,5362е+2));

текст;

формула.

Основними об'єктами, над якими виробляються дії в електронних таблицях, є осередки і діапазони осередків (блоки).

Рис. 64. Виділений діапазон осередків (блок).

Блок - будь-яка прямокутна область таблиці, у мінімальному випадку - один осередок. Адреса блоку задається так: адреса верхнього лівого осередку блоку, двокрапка, адреса правого нижнього осередку блоку.

Приклади блоків: А1 (осередок); А1:А9 (стовпець); У2:Z2 (рядок); B2:D4 (прямокутна область).

Невід'ємним елементом робочого поля таблиці є курсор. У ЭТ термін "курсор” використовується в наступних випадках:

курсор ЭТ - жирна рамка навколо поточного осередку, переміщається за допомогою клавіш керування курсором;

текстовий курсор - миготлива (або не миготлива) риска, що відзначає положення поточного символу при редагуванні вмісту осередку.

Робоча книга

Файл Microsoft Excel називається робочою книгою. Робоча книга складається з робочих аркушів, імена яких (Лист1, Лист2, …) виведені на ярликах у нижній частині вікна робочої книги (мал.2). Клацаючи по ярликах, можна переходити від листа до листа усередині робочої книги. Для прокручування ярликів використовуються кнопки ліворуч від горизонтальної координатної лінійки:

перехід до ярлика першого листа;

перехід до ярлика попереднього листа;

перехід до ярлика наступного листа;

перехід до ярлика останнього листа.

Робочий лист являє собою таблицю, що складається з 256 стовпців і 65536 рядків. Стовпці іменуються латинськими буквами, а рядка – цифрами. Кожен осередок таблиці має адресу, що складається з імені рядка й імені стовпця. Наприклад, якщо осередок знаходиться в стовпці F і рядку 7, то вона має адресу F7.

Виділення елементів таблиці

Один з осередків таблиці завжди є активною. Активний осередок виділяється рамкою. Щоб зробити осередок активної, необхідно клавішами керування курсором підвести рамку до цього осередку або клацнути в ній мишею.

Для виділення декількох суміжних осередків необхідно установити покажчик миші в одну з осередків, натиснути ліву кнопку миші і, не відпускаючи неї, розтягти виділення на всю область. Для виділення декількох несуміжних груп осередків варто виділити одну групу, натиснути клавішу Ctrl і, не відпускаючи неї, виділити інші осередки.

Щоб виділити цілий стовпець або рядок таблиці, необхідно клацнути мишею на його імені. Для виділення декількох стовпців або рядків варто клацнути на імені першого стовпця або рядка і розтягти виділення на всю область.

Для виділення декількох аркушів необхідно натиснути клавішу Ctrl і, не відпускаючи неї, клацати на ярликах аркушів.

Рис.1

Заповнення осередків

Для введення даних в осередок необхідно зробити її активної і ввести дані з клавіатури. Дані з'являться в осередку й у рядку редагування (мал.3). Для завершення уведення варто натиснути Enter або одну з клавіш керування курсором. Процес уведення даних закінчиться й активної стане сусідній осередок.

Щоб відредагувати дані в осередку, необхідно:

зробити осередок активної і натиснути клавішу F2 або двічі клацнути в осередку мишею;

в осередку з'явиться текстовий курсор, якому можна пересувати клавішами керування курсором;

відредагувати дані;

вийти з режиму редагування клавішею Enter.

Уведення даних

1. Установити курсор ЭТ в осередок, у якій повинні бути розміщені дані.

2. Набрати дані.

3. Для завершення введення натиснути клавішу <Enter> (при цьому курсор ЭТ переміститься на рядок нижче), або натиснути «зелену галочку» на панелі інструментів (при цьому курсор залишиться в поточному осередку).

В осередку можуть розміщатися дані одного з наступних типів:

1. число 2. формула 3. текст

Правила введення тексту і чисел

Текст можна вводити довільної форми, але якщо він починається зі знака "=", те перед ним варто поставити апостроф, щоб він не сприймалася як формула.

Числа також вводяться в звичному виді. Варто тільки пам'ятати, що дробові десяткові числа записуються через кому: 3,5; -0,0045, або через крапку: 3.5; -0.0045, у залежності від установлених параметрів. Зміна виду роздільника цілої і дробової частини виробляється в меню Сервіс/ Параметри/ Міжнародні.

Форматування текстових полів

За замовчуванням текстові поля в MS Excel виводяться в один рядок. Для того щоб текст переносився в осередку в кілька рядків:

1. Виділите осередку, для яких необхідно дозволити перенос тексту.

2. Виберіть пункт меню Формат/ Осередку вкладка Вирівнювання.

3. Поставте галочку в опції Переносити за словами.

Для таблиць зі складною структурою використовуйте об'єднання осередків, але тільки там, де це дійсно потрібно.


Рис. 65.Неправильно і правильно отформатированные текстові поля.

Редагування даних

При введенні данных Ви можете помилитися і повинні уміти виправляти помилки. Звичайно, Ви можете просто ввести в осередок з помилковими даними нове правильне значення, але якщо виправити потрібно один - два символи, то доцільніше відредагувати вміст осередку.

Відредагувати данные Ви можете різними способами, але курсор ЭТ повинний стояти на осередку, що редагується.

1. Перейдіть у режим редагування вмісту осередку. Це можна зробити одним з наступних способів:

Клацнете лівою клавішею миші в рядку формул.

Натисніть <F2>.

Двічі клацніть мишею на осередку.

2. Текстовий курсор поставте перед невірним символом, виправте дані.

3. Натисніть <Enter> або "зелену галочку” на панелі інструментів, щоб вийти з режиму редагування.

Невірний формат осередку може бути змінений тільки вибором іншого формату в меню Формат / Осередок.

Якщо помилка допущена при введенні числа, то тому що комп'ютер не знає, що це помилка, Excel автоматично намагається підібрати підходящий для даного зображення формат.

Наприклад, Ви хотіли ввести число 410. Інтерпретація деяких можливих при введенні помилок приводиться в таблиці 19.

Таблиця 19.

Помилкове введення

Розпізнаний формат

Зображення на екрані

4:10

4.10

410.

час

дата

текст

текст 4:10

4.Окт.

410.

Не намагайтеся виправити помилку безпосередньо в осередку, навряд чи це удасться, тому що схований формат цього осередку вже сформований. Тому потрібно виправляти спочатку формат осередку на правильний за допомогою меню Формат / Осередок / Число.

Якщо при уведенні формул Ви забули поставити знак "=”, то усе, що було набрано, запишеться в осередок як текст. Якщо Ви поставили знак рівності, то комп'ютер розпізнав, що йде уведення формули і не допустить записати формулу з помилкою доти, поки вона не буде виправлена. Деякі помилки, що можуть бути допущені при уведенні формули, приведені в таблиці 20.

Таблиця 20.

Зображення на екрані

Тип помилки

b1*b2

немає знака =

#ИМЯ?

адреса осередку уведена з клавіатури в режимі кирилиці

відкривається діалогове вікно

уведено два знаки операції підряд

#ЗНАЧ!

в одній з осередків, що входять у формулу, знаходиться не числове значення

#ДЕЛ/0!

значення знаменника =0 , поділяти на 0 не можна

Увага! Перед виконанням будь-якої команди Microsoft Excel варто завершити роботу з осередком, тобто вийти з режиму введення або редагування.

Скасування операцій

Для скасування останньої операції над даними необхідно в меню Виправлення вибрати команду Скасувати … або клацнути кнопку . Якщо клацнути на стрільці 6 поруч з цією кнопкою, то відкриється список операцій, виконаних у поточному сеансі. Клацнувши на імені однієї операції, можна скасувати її і всі операції, виконані після неї.

Щоб повернути останню скасовану операцію, випливає в меню Виправлення вибрати команду Повторити … або клацнути кнопку . Для перегляду списку скасованих операцій варто клацнути на стрільці 6 поруч з цією кнопкою.

Створення робочої книги

Для створення нової робочої книги випливає в меню Файл вибрати команду Створити. У діалоговому вікні, що відкрилося, (мал.4) вибрати вкладиш, а потім шаблон, на основі якого буде створена робоча книга; після чого клацнути кнопку OK. Звичайні робочі книги створюються на основі шаблона Книга. Для створення робочої книги на основі шаблона Книга можна клацнути кнопку .

Відкриття робочої книги

Для відкриття існуючої робочої книги необхідно в меню Файл

Рис.2

вибрати команду Відкрити або клацнути кнопку , після чого відкриється діалогове вікно Відкриття документа. У поле списку Папка варто вибрати диск, на якому знаходиться потрібна робоча книга. У списку, розташованому нижче, вибрати (подвійним щигликом) папку з книгою і самою книгою.

За замовчуванням у списку виводяться тільки файли з книгами Microsoft Excel, що мають розширення xls і значки на мал.5. Для висновку інших типів файлів або усіх файлів необхідно вибрати відповідний тип у поле списку Тип файлів.

Збереження робочої книги

Для збереження робочої книги необхідно викликати команду Зберегти меню Файл або клацнути кнопку . При першому збереженні з'являється діалогове вікно Збереження документа. У поле списку Папка варто вибрати диск, а в списку, розташованому нижче – папку, у якій необхідно зберегти книгу. У поле списку Тип файлу – формат, у якому буде збережена книга. У поле Ім'я файлу ввести ім'я книги і клацнути кнопку Зберегти.

При повторному збереженні діалогове вікно Збереження документа не виводиться, книга автоматично зберігається в тім же файлі. Щоб зберегти книгу під іншим ім'ям або в іншій папці, випливає в меню Файл вибрати команду Зберегти як, після чого з'являється вікно Збереження документа.

Закриття робочої книги

Для закриття робочої книги необхідно вибрати в меню Файл команду Закрити або клацнути кнопку r вікна книги.

Завершення роботи з Microsoft Excel

Для завершення роботи з Microsoft Excel необхідно закрити вікно програми.

Операції з елементами таблиці

Вставка елементів таблиці

Мал.3

Для вставки осередків варто виділити осередку, на місці яких будуть уставлені нові, і викликати команду Осередку з меню Вставка. У діалоговому вікні, що з'явилося, (мал.8) вибрати тип елемента, що вставляється:

осередку, зі зрушенням вправо – вставити осередку, зрушивши усі вправо;

осередку, зі зрушенням униз – вставити осередку, зрушивши усі вниз;

рядок – уставити рядок;

стовпець – уставити стовпець.

Клацнути ОК.

Для вставки рядків або стовпців необхідно:

виділити рядки або стовпці, на місці яких будуть уставлені нові;

у меню Вставка вибрати пункт Рядка або Стовпці.

Видалення елементів таблиці

Для видалення елементів таблиці варто виділити їхній і в меню Виправлення вибрати команду Видалити. Стовпці і рядки віддаляються без запитів, а при видаленні осередків з'являється діалогове вікно, у якому необхідно вибрати варіант видалення елемента:

осередку, зі зрушенням уліво – видалити осередку, зрушивши усі вліво;

осередку, зі зрушенням нагору – видалити осередку, зрушивши всі нагору;

рядок – видалити рядок;

стовпець – видалити стовпець.

Видалення вмісту елементів таблиці

Для видалення вмісту осередків без видалення їх самих випливає:

виділити групу осередків, які необхідно очистити;

вибрати пункт Очистити з меню Виправлення, а потім один з пунктів:

Усі – очистити усі;

Формати – установлюється формат осередків за замовчуванням;

Уміст – очищення тільки вмісту осередків;

Примітка – очищення осередків від приміток.

клацнути ОК.

Для видалення тільки вмісту осередків також можна виділити їхній і натиснути клавішу Delete.

Копіювання і переміщення даних

Для переміщення і копіювання вмісту осередків використовується буфер проміжного збереження інформації (Clipboard), що дозволяє переміщати дані як у межах таблиці, так і в інші Windows-програми.

Для копіювання вмісту осередків необхідно:

виділити осередку, уміст яких варто скопіювати;

викликати команду Копіювати меню Виправлення або клацнути кнопку (навколо групи осередків з'явиться пунктирна лінія, що вказує, що фрагмент поміщений у буфер);

виділити осередку, у які варто вставити дані;

викликати команду Вставити меню Виправлення або клацнути кнопку .

Фрагмент із буфера скопируется в зазначене місце.

При копіюванні осередків, що містять формули з відносними посиланнями, координати осередків аргументів змінюються автоматично. Наприклад, при копіюванні формули =А1+А2 з осередку А3 в осередок У3 її вміст зміниться на =У1+У2. Ця формула як і раніше обчислює суму двох осередків ліворуч від осередку з формулою. При копіюванні осередків, що містять формули з абсолютними посиланнями, адреси осередків-аргументів не змінюються.

Для переміщення вмісту осередків необхідно:

виділити осередку, уміст яких необхідно перемістити;

викликати команду Вирізувати меню Виправлення або клацнути кнопку ;

виділити лівий верхній осередок області, у яку необхідно уставити фрагмент;

викликати команду Вставити меню Виправлення або клацнути кнопку .

Фрагмент із буфера буде вставлений у зазначене місце.

При переміщенні осередків, що містять формули, координати осередків аргументів не змінюються. Наприклад, при переміщенні формули =А1+А2 з осередку А3 в осередок У3 формула залишиться =А1+А2.

Мал.4

Щиглик правою клавішею миші на будь-якому об'єкті таблиці викликає контекстне меню, що містить команди для обробки даного об'єкта (мал.9).

Пошук даних

Щоб знайти деякий текстовий рядок або число, необхідно:

у меню Виправлення вибрати пункт Знайти;

у поле Що діалогового вікна Знайти (мал.10) указати, що необхідно знайти;

для того, щоб Microsoft Excel враховував при пошуку регістр символів (нижній – мала літера, верхній – прописна), введених у поле Що, варто установити прапорець Враховувати регістр;

для того, щоб Microsoft Excel шукав тільки ті осередки, весь уміст яких відповідає шаблонові пошуку, варто установити прапорець Осередок цілком;

у поле Переглядати необхідно вибрати напрямок пошуку по термінах або по стовпцях;

у поле Область пошуку варто вибрати формули, значення або примітки (пошук буде вестися тільки в зазначених компонентах осередків);

клацнути кнопку Знайти далі (після чого буде виділене перше слово, що відповідає умовам пошуку);

для пошуку наступного фрагмента, що відповідає умовам, повторно клацнути кнопку Знайти далі;

для заміни виділених символів необхідно клацнути кнопку Замінити, після чого з'явиться діалогове вікно Замінити.

Рис.5

Заміна даних

Команда Замінити меню Виправлення аналогічне команді Знайти, але вона дозволяє знайдені дані заміняти на інші. У поле Що варто вказати, що потрібно шукати, а в поле Замінити на вказати, на що необхідно замінити знайдений фрагмент. Після натискання кнопки Знайти далі буде виділене перше слово, що відповідає умовам пошуку. Для його заміни варто клацнути кнопку Замінити.

Формат даних Формат чисел

Кожне число в таблиці можна представити в різних форматах (з різною кількістю десяткових позицій, незначних нулів і ін.). Для зміни формату вмісту осередку необхідно:

виділити осередку;

вибрати команду Осередку меню Формат;

у діалоговому вікні Формат осередків вибрати вкладиш Число (мал.13);

у списку Числові формати вибрати тип формату вмісту осередку, а в полях праворуч – параметри формату;

у поле Зразок буде відображатися приклад вмісту осередку в обраному форматі;

щоб увести новий формат, варто вибрати пункт усі формати, а потім у поле Тип увести новий формат;

клацнути ОК.

Маски форматів

Маски форматів чисел дозволяють керувати відображенням значень в осередках. Значення масок наступне.

Основний – числа виводяться в тім форматі, у якому вони були введені.

# – якщо число має праворуч від десяткової коми більша кількість цифр, чим зазначено знаків # у правій частині формату, то число округляється до зазначеної кількості десяткових знаків після коми. Якщо число має ліворуч від коми більша кількість десяткових знаків, чим знаків # у лівій частині формату, то виводиться більша кількість цифр.

0 (нуль) – теж що і #, але якщо в числі менша кількість цифр, чим зазначено знаків 0 у шаблоні, виводяться відсутні нулі.

? – теж що і знак 0, за винятком того, що Microsoft Excel виводить пробіл замість незначних нулів по обидва боки від десяткової коми, таким чином, що число виявляється вирівняним по десятковій комі. Можна також використовувати цей символ для раціональних дробів, що мають різне число десяткових знаків.

, (кома) – цей символ визначає, скільки цифр (відповідно кількості символів 0 і #) виводиться праворуч і ліворуч від десяткової коми. Можна також використовувати кому в шаблонах часу дня для того, щоб створити формати часу дня, що відображають частини секунди.

%% – число збільшується на 100 і додається знак %.

Рис.6

(пробіл) – роздільник тисяч. Тисячі розділяються пробілами, якщо шаблон містить пробіли, оточені по обидва боки знаками # або 0. Пробіл, що йде слідом за знаком шаблона, масштабирует число, округляючи його до тисяч. Шаблон, у якому за символами 0,0 випливають два пробіли, буде відображати число
43 500 000 як 43,5.

E+00 – експонентний формат числа.

грн. – + / ( ) : – відображаються ці символи.

\ – відображається наступний за ним символ формату. Сам символ "зворотна коса риса" не відображається. Діє так само, як якби наступний за ним символ був укладений у подвійних лапк.

* – повторює наступний за ним символ формату стільки разів, скільки потрібно, щоб заповнити всю ширину стовпця. У кожній секції формату не може бути більше одного символу " * ".

підкреслення (_) – робить пробіл шириною, що відповідає наступному символові шаблона. Наприклад, для того, щоб Microsoft Excel робив пробіл на ширину символу дужок і позитивних чисел виявлялися вирівняними так само, як і негативні числа, укладені в дужки, варто ввести _) наприкінці секції формату для позитивних чисел.

"meкcm" – відображає будь-який текст, укладений у подвійних лапк.

@ – якщо в осередку є текст, те цей текст відображається в тім місці формату, де знаходиться символ @.

Таблиця 1. Приклади використання масок

Уведене число

Маска

Відображення числа

76, 364

000, 000

076, 364

44, 894

###, ###

044, 894

7636, 4

####, #

7636, 4

781,7

$###,

$782,

7,6

#,000

7,600

2,4

000,#

002,4

3,25

#??? /???

13/4

0,8

?,#

,8

0,2

0,00

0,20

0,7

#,00

,70

0,4

?,#%

40%

Вирівнювання вмісту осередків

Вміст осередків може бути вирівняне по лівому краї, по правому краї або по центрі. На новому робочому листі всі осередки мають формат Звичайний, у якому числа, дати і час вирівнюються по правому краї осередку, текст – по лівому, а логічні значення ІСТИНА і НЕПРАВДА – центруються. Зміна вирівнювання не впливає на тип даних. Для вирівнювання вмісту осередків необхідно:

виділити осередку, який випливає отформатировать;

у меню Формат вибрати команду Осередку;

вибрати вкладиш Вирівнювання (мал.14);

у поле списку по горизонталі вибирається тип вирівнювання по горизонталі:

за значенням – вирівнювання за замовчуванням у залежності від типу даних;

по лівому краї (відступ) – вміст осередку вирівнюється по лівому краї з відступом, зазначеним у поле праворуч;

по центрі – вміст осередку центрується;

по правому краї – вміст осередку вирівнюється по правому краї;

с заповненням – уміст виділеного діапазону заповнюється символами, зазначеними в лівому осередку обраного діапазону;

по ширині – вміст осередку розбивається на кілька рядків, а пробіли між словами встановлюються так, щоб ширина рядків відповідала ширині осередку;

по центрі виділення – уміст лівого осередку виділеного діапазону вирівнюється по центрі діапазону (всі інші осередки виділеного діапазону повинні бути порожніми);

Рис.7

у поле списку по вертикалі вибирається тип вирівнювання по вертикалі:

по верхньому краї – вміст осередку вирівнюється по верхньому краї;

по центрі – по центрі;

по нижньому краї – по нижньому краї;

по висоті – вміст осередку розбивається на кілька рядків, перший і останній рядки вирівнюються по верхній і нижній границі осередку;

у групі прапорців Відображення можна включити наступні режими:

переносити за словами – по досягненню правої границі осередку текст буде переноситися на новий рядок;

автоподбор ширини – розмір символів зменшується так, що вміст осередку міститься в границях осередку;

об'єднання осередків – виділені осередки поєднуються в одну;

у рамці Орієнтація вибирається напрямок розташування тексту в осередку – текст можна розташувати вертикально або під кутом.

Для швидкого вирівнювання даних в осередках використовуються кнопки .

Щоб вирівняти текст по центрі декількох стовпців, необхідно:

виділити осередок, що містить дані, які необхідно вирівняти по центрі декількох стовпців, і порожні осередки, що знаходяться праворуч;

клацнути кнопку .

Установлення шрифту

Для встановлення шрифту необхідно:

виділити групу осередків;

у меню Формат вибрати команду Осередку;

вибрати вкладиш Шрифт;

у списку Шрифт вибирається тип шрифту;

у поле Накреслення вибирається накреслення шрифту:

Звичайний – звичайне накреслення;

курсив – курсивне накреслення;

напівжирний – жирне накреслення;

напівжирний курсив – жирне курсивне накреслення.

у поле Розмір – розмір шрифту в пунктах (1 пункт = 0,375мм).

у поле Підкреслення – тип лінії підкреслення:

Немає – підкреслення не використовується;

Одинарне, за значенням – підкреслення символів одинарною лінією;

Подвійне, за значенням – підкреслення символів подвійною лінією;

Одинарне, по осередку – підкреслення одинарною лінією по ширині осередку;

Подвійне, по осередку – підкреслення подвійною лінією по ширині осередку;

у поле Колір – колір символів;

у рамці Ефекти можна установити прапорці:

закреслений – закреслювання тексту одинарною лінією;

верхній індекс – розмір символів зменшується, текст розташовується вище;

нижній індекс – розмір символів зменшується, текст розташовується нижче;

якщо установити прапорець Звичайний, то в осередку установиться шрифт за замовчуванням;

клацнути ОК.

Для швидкого форматування символів використовується панель інструментів Форматування.

Зміна розмірів рядків і стовпців

За замовчуванням осередку мають стандартну ширину і висоту. Висота рядка визначається розміром шрифту. Для зміни висоти рядка або ширини стовпця можна перетягнути границю заголовка до необхідного значення (на границі заголовка покажчик миші прийме вид двунаправленной стрілки) (мал.15). Для зміни розмірів відразу декількох стовпців або рядків випливає них виділити і перетягнути границю заголовка одного з виділених елементів. Якщо на границі заголовків стовпців двічі клацнути мишею, то ширина стовпця установиться по ширині осередку із самим довгим умістом.

Рис.8

Для точного встановлення ширини стовпців необхідно:

виділити стовпці;

вибрати в меню Формат пункт Стовпець, потім пункт Ширина;

ввести в поле Ширина стовпця значення ширини стовпця (число символів, що можуть поміститися в стовпці при використанні стандартного шрифту);

клацнути кнопку ОК.

Команда Автоподбор ширини встановлює ширину стовпця по ширині осередку із самим довгим умістом. Команда Стандартна ширина пропонує змінити стандартну ширину для стовпців робочого листа.

Для точного установлення висоти рядків необхідно:

виділити рядок або кілька рядків;

вибрати в меню Формат пункт Рядок, а потім пункт Висота;

у поле Висота рядка ввести значення висоти рядка в пунктах;

клацнути ОК.

Щоб сховати рядки або стовпці необхідно:

виділити рядки або стовпці, який варто сховати;

вибрати в меню Формат команду Рядок або команду Стовпець відповідно, потім вибрати команду Сховати.

Щоб сховати рядок, можна перетягнути нижню границю заголовка рядка за верхню границю. Щоб сховати стовпець, можна перетягнути праву границю заголовка стовпця за ліву. Стовщена рамка рядка або стовпця, а також пропущена буква стовпця або пропущений номер рядка вказують на наявність схованих рядків або стовпців.

Щоб показати рядки або стовпці необхідно:

виділити рядки або стовпці по обидва боки схованого рядка або стовпця;

Рис.9

у меню Формат вибрати команду Рядок або Стовпець, потім вибрати команду Відобразити.

Щоб показати рядок, можна установити покажчик миші відразу під стовщеною границею заголовка рядка (покажчик миші прийме вид на мал.16 (1)) і перетягнути неї вниз. Щоб показати стовпець, варто установити покажчик миші впритул праворуч від стовщеної границі заголовка стовпця (покажчик миші буде мати вигляд на мал.16 (2)) і перетягнути неї вправо.

Оформлення таблиць

Таблиці в Microsoft Excel можна обрамувати рамкою і заповнити різними квітами. Для обрамлення необхідно:

виділити осередку, який необхідно обрамувати;

у меню Формат вибрати команду Осередку;

вибрати вкладиш Границя (мал.17);

у поле тип лінії вибрати тип лінії рамки;

у списку колір – колір лінії;

для обрамлення виділених осередків ззовні варто клацнути кнопку зовнішні;

для обрамлення внутрішніх границь осередків варто клацнути кнопку внутрішні;

для зняття обрамлення виділених осередків варто клацнути кнопку немає;

за допомогою групи кнопок Окремі можна встановлювати і забирати окремі лінії; це також можна робити щигликом миші в зразку обрамлення, представленого у вікні;

клацнути ОК.

Створювати рамки можна також за допомогою схованого списку Границі :

виділити осередку, який необхідно обрамувати;

клацнути на стрільці поруч із кнопкою Границі;

вибрати тип обрамлення в палітрі рамок.

Обраний тип обрамлення можна застосувати і для інших осередків, виділивши ці осередки і клацнувши на кнопці Границі. Для зручності використання палітру рамок можна витягнути за заголовок з панелі інструментів.

Елементи таблиці можна заштрихувати різним кольором і візерунками:

виділити осередку;

вибрати в меню Формат команду Осередку;

вибрати вкладиш Вид;

у палітрі квітів вибрати колір (у рамці Зразок буде представлений зразок з обраними параметрами);

у списку Візерунок вибрати візерунок;

клацнути кнопку ОК.

Для оформлення елементів таблиці різними квітами можна використовувати панель інструментів Форматування:

виділити потрібні осередки;

для зміни кольору тла клацнути по стрілці поруч із кнопкою й у палітрі квітів вибрати колір;

для зміни кольору символів клацнути по стрілці поруч із кнопкою і вибрати колір.

V. Практична частина (учні беруть із собою конспекти для запису необхідної додаткової інформації):

1. Завантажити програму Microsoft Excel усілякими способами, розглянутими на уроці.

2. Робота з вікном додатка Microsoft Excel (робота в синхронному режимі – учитель називає об'єкт, — учні «стежать» покажчиком «миші», виділяють об'єкт:

- ім'я додатка. Кнопки керування вікнами;

- горизонтальне меню (Файл, Виправлення, Вид і т.д...);

- панель інструментів;

- рядок стану;

- поле імені;

- рядок формул;

- вікно документа;

- смуги прокручування;

- кнопки прокручування;

- заголовки рядків, стовпців; визначити максимальна кількість рядків; визначити ім'я останнього стовпця;

- активна (поточна) осередок: визначення адреси;

- виділення осередку, рядка, стовпця, їхніх діапазонів; визначення їхніх адрес;

- ярлики аркушів;

3. Збереження документа.

4. Завершення роботи з програмою Microsoft Excel.

VI. Підведення підсумків уроку:

1. Повторили...

2. Розглянули...

3. Навчилися...

VII. Домашнє завдання: І.Т.Зарецька, Б.Г.Колодяжний, А.М.Гуржій, О.Ю.Соколов. Інформатика 10-11.

Розділ 3, п 3.2, стор. 97-99 (відповідати на питання 1-4).

Глава 7, §1,2, стор. 379-386 (відповідати на питання).

Категория: Табличный процессор | Добавил: asya (16.11.2011) | Автор: урок
Просмотров: 1126 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0

Copyright MyCorp © 2024